Hjælp, jeg cutter

Hej.

Jeg er en pige på 15 år der cutter.

Jeg ved ik hvordan jeg skal stoppe. Jeg har over 70 ar på min arm, og kun få ved det.. De få der ved det, tror kun jeg har gjort det en gang, men jeg har gjort det 10-12 gange nu.

Jeg er faktisk overhovedet ik sikker på hvorfor jeg gør det, men har en ide om at det har noget at gøre med min familie. Min far er konstant sur på mig, og selvom at jeg ved at han elsker mig, så kommer jeg alligevel i tvivl.

En anden grund kunne være at jeg måske ik har været den perfekte ven. Jeg har været led overfor nogle af mine gode venner, og jeg er rimelig sikker på at de godt ved det er for sjovt, men alligevel.

3. grund kunne være at jeg er virkelig bange for at en af mine bedste venner dropper mig. Jeg er blevet droppet før, faktisk af mange, for nogen der har været mere populær end mig.

En helt 4. grund er nok at jeg til tider ik føler mig god nok, selvom jeg har en fin krop og et pænt ansigt, føler jeg bare at jeg ik er god nok. Jeg føler mig på en måde uægte. Det er en følelse jeg ik kan beskrive.

Hver dag går jeg rundt og er helt vildt ekstremt bange for at der er nogen der opdager det. Hvis der nu er nogen der ser det og så råber det til mig, eller hvis der er nogen der tager fat i min arm, og jeg så trækker den tilbage.. Jeg ved ik, måske er det bare mig der overreagerer, men jeg ved ik hvordan jeg ellers skulle reagere.

Til hverdag smiler og griner jeg, som om intet var hændt, men der er virkelig bare ingen der ser at jeg har det elendigt.

Hvad skal jeg gøre, og hvordan stopper jeg det her?

Hilsen Den Unormale

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige pige.

Tak for dit brev, hvor du meget fint fortæller om nogle tanker, som jeg tror, mange unge kan genkende. Du underskriver dit brev med ”Den Unormale”, men jeg synes faktisk ikke, at du lyder unormal. Du fortæller nemlig om følelser og bekymringer, jeg ved mange andre unge kender til.

Du lyder også som en ret ærlig og modig pige. Du har turdet skrive herind, fordi du kan mærke, at du har brug for hjælp til at stoppe med at cutte. Og du fortæller ærligt, at du faktisk ikke er sikker på, hvorfor du gør det. Det er super godt, at du har både modet og ærligheden overfor dig selv. Det er faktisk første skridt til at stoppe.

Jeg ved, at der er mange unge, der cutter, og at der kan være mange forskellige grunde til det. Du er selv inde på, at det måske har noget med din familie at gøre. Du tvivler på, at din far elsker dig, selvom du egentlig godt ved det. Du fortæller også, at han konstant er sur på dig. Ofte når man kommer i alderen mellem barn og voksen, altså teenagealderen, sker der en masse ting. Man begynder at løsrive sig fra sine forældre, men samtidig har man stadig meget brug for dem. Det er en forvirrende tid for alle i familien. Har du mon prøvet at snakke med ham om det?.

Jeg tænker også her på dit punkt 4 - at du ikke føler dig god nok, og at du føler dig uægte. Måske har det også noget at gøre med de forandringer, du går igennem, i din udvikling fra barn til voksen. De fleste unge oplever nemlig teenagetiden som en meget rodet periode. I det ene øjeblik kan man være helt vildt glad og i det næste øjeblik helt vildt ked af det. Det kan være svært at genkende sig selv, og man skal lære sig selv at kende på en ny måde.

Du fortæller i dit brev, at du ikke har været den perfekte ven. Men at dine venner godt ved at det bare har været for sjov. Du er alligevel i tvivl, om de dropper dig. Måske kunne det være en idé at snakke med dem? Fortælle dem, at du er bange for, at du er gået over grænsen, og at du er bange for at miste dem. Tænk på hvor glad du ville blive, hvis en af dine venner kom og fortalte dig, at han eller hun var bange for at miste dig.

Jeg synes også, at det er vigtigt, at du får snakket med nogen om, at du cutter. Måske en af dem, der ved, at du har gjort det. Eller en voksen du stoler på. For det er noget, man ofte har brug for hjælp til at få stoppet. Du kan få god rådgivning og hjælp til at stoppe selvskaden gennem LMS. Læs mere på http://www.lmsos.dk/, hvor du også kan læse om andres erfaring med at stoppe med selvskade.

Når jeg læser dit brev, får jeg en tydelig fornemmelse af, at du er en meget betænksom pige. Du gør dig en masse overvejelser over det, at være en god ven. Du gør dig umage for, at ingen ser, at du har det elendigt. Måske for at passe på de andre eller undgå at såre dem?
Jeg tror, at det er nu, du skal passe på dig selv. Og det har du jo allerede vist, at du kan, ved at skrive herind. Så næste skridt kunne være, at få snakket med nogen om de her ting. Det vil jeg håbe, at du får gjort.

Venlig hilsen Børnetelefonen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.