Brev
hjælp hurtigt, ven skader sig selv
Hjælp, min ven skrev lige til mig om at hun skadede sig selv med vilje, hvad skal jeg svare? Er bange for at sige noget forkert som gør det værre. I må meget gerne svare hurtigst muligt, jeg er bekymret for hende.
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige
Mange tak for dit brev. Du skal have kæmpe ros, fordi du skriver herind. Det er flot, du gerne vil hjælpe din veninde på vej til at stoppe med at skade sig selv med vilje. Du er en god ven, at du bekymrer dig for din veninde.
Det er et meget hårdt dilemma, du står i. Det er utrolig svært at se nogle, man holder af gøre skade på sig selv. Derfor kan jeg sagtens sætte mig ind i, at du er bange for at sige noget forkert, som gør det værre.
Jeg tænker, din veninde måske fortæller dig det, fordi hun gerne vil have hjælp til at stoppe. Jeg tænker, det er en god ide at tale med din veninde om det. Har du mon mod på det?
Jeg vil forsøge at komme med nogle råd til, hvad du kan gøre for at hjælpe hende. Men først vil jeg gerne fortælle lidt om, hvorfor man skader sig selv.
Når man skader sig selv med vilje er det tit fordi, der er nogle ting indeni, der gør ondt. Når det gør ondt indeni, vil man gerne have det til at stoppe. Når man oplever smerte, så sker der det, at smerten gør, at man ikke kan mærke, det gør ondt indeni.
Nu gør det nemlig ondt der, hvor man skader sig selv i stedet. Det betyder, at der er nogen, der føler, selvskade hjælper dem, så de ikke kan føle det andet, som gør ondt. Selvskade kan give en følelse af kortvarig lettelse. Men den lettelse, som selvskaden giver, holder ikke så længe. Derfor bliver mange ved med at selvskade, med mindre de får hjælp til at stoppe.
Det lyder som om, din veninde har brug for hjælp til at stoppe med at skade sig selv. Derfor synes jeg, det er en god ide, at du taler med din veninde. Det er ikke det nemmeste at tale om, derfor er det godt at du finder et sted, hvor I kan tale uden at blive forstyrret – og hvor I kan være alene.
Du kan overveje, om I f.eks. skal gå en tur. Nogen gange er det lettere at tale om svære ting og slappe af, når man bevæger sig.
Jeg synes, du skal sige til din veninde, at du er bekymret for hende. Du kan også sige, du gerne vil hjælpe hende med at få det bedre. Du kan spørge ind til, om din veninde er ked af noget? Jeg tænker, det er vigtigt du får sagt til din veninde, det er en god idé, hvis hun eller I taler med en voksen omkring selvskaden. Det kan være pigens forældre, en lærer på skolen, dine forældre eller måske sundhedsplejersken.
Det er ikke så vigtigt, hvem I snakker med, men det kunne være rigtig godt, hvis I taler med voksne om det. Hvad mon du tænker om det?
Hvis din veninde ikke har lyst at sige det til en voksen, er det ok, at du gør det alligevel. Jeg tænker, det er godt for dig at fortælle det til nogen. Det kan være meget svært for dig at gå rundt med den viden alene.
Du kan evt. sige:
Det gør mig meget bekymret, at du skader dig selv med vilje. Jeg er meget nervøs for, hvordan du har det.  Vi kan sige det til en voksen sammen. Ellers er jeg nødt til at fortælle det. Jeg kan ikke klare at gå med det alene. Hvis du selv vil sige det til en voksen først, er det selvfølgelig ok, men så skal du også gøre det. Jeg holder vildt meget af dig, og hvis der sker dig noget, vil jeg slet ikke kunne bære ikke at have gjort noget. Så kommer jeg til at føle mig meget skyldig, fordi jeg ikke sagde noget til en voksen.
Det er ikke dit ansvar hverken at redde din veninde eller holde hånden over hende, så der ikke er nogen der opdager, hun selvskader.
Der er flere forskellige, du kan vælge at tale med, så du ikke går alene med det.
Jeg tænker, dine forældre måske gerne vil høre, hvad du har at sige. Det har jo sikkert fyldt en masse for dig. Dine forældre kan tage fat i nogle andre voksne, så din veninde kan få hjælp. Hvad mon du mener om det?
Du kan også sige det til en lærer, pædagog, skolepsykolog eller sundhedsplejerske på skolen. De voksne på skolen skal sørge for, der bliver gjort noget. Sådan er reglerne. Jeg tænker, det er en god ide at vælge en voksen, du er tryg ved.
En helt anden ide er, at du tager fat i LMS. LMS står for landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Du kan ringe eller sende sms til dem mandag til torsdag mellem 9.00-19.00 på  7010 1818 og få anonym rådgivning.
Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale med en rådgiver om, hvordan du har det.
Det kan være meget svært, når nogen man holder af selvskader. Det kan være så hårdt og trist at gå rundt at tænke på, og derfor er det en god ide at tale med nogen om det.
Jeg håber meget, du kan bruge mine ideer til noget. Du har allerede rakt hånden ud for din veninde. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå rigtig godt med dig og din veninde, og hun vil finde en vej.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen