Brev
hjælp forstår det ikke
hej
jeg er en dreng på 15 jeg begyndte at cutte for et halvt år siden da min kæreste skred og begyndte at være sammen med min bedste ven jeg blev meget ked af det og røg ind i en desprisson nu er jeg oppe igen og min ven og jeg er blevet gode igen men jeg får stadig nogle små dressioner over ingenting hvor jeg cutter og jeg ved virkelig ikke hvorfor.
vis i har et svar så vær sød at hjælp.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Det er rigtig godt, at du er kommet over din depression, og at du og din ven er blevet gode venner igen.
Nu undrer du dig over, at du alligevel stadig falder for fristelsen til at cutte, når der er noget, der gør ondt inden i dig.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det med at cutte måske lidt er blevet en vane for dig? Du kommer selvfølgelig af og til ud for noget, der gør ondt, og da du fra tidligere ved, at cutting hjælper dig, er det det, du gør.
Måske skulle du næste gang, du føler trang til at cutte, prøve at gøre noget andet i stedet for. Det kan f.eks. hjælpe at løbe eller gå en tur, eller dyrke andet sport, så kroppen får afløb på den måde. Det kan også være en idé at fortælle en god ven om, hvad der brænder på i stedet for at cutte. Nogle har også rigtig meget glæde af at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten og vende tankerne med en rådgiver. Du kan få flere ideer til, hvordan du undgår at cutte på
www.selvskade.dk
Til sidst vil jeg rose dig for, at du stopper op og undrer dig over dig selv. Det er nemlig forudsætningen for at du kan stoppe med at cutte.
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.