Hjælp

Hej
Jeg har mistanke om at min kusine skader sig selv
Jeg vil gerne hjælpe hende men hvad skal jeg gøre

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Godt, at du skriver til os. Jeg kan se, at du er bekymret for om din kusine skader sig selv og du vil gerne hjælpe hende.

Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvordan du hjælper hende. Det er virkelig flot, at du skriver ind til os for at få råd om, hvordan du bedst hjælper din kusine. Det viser mig, at du er en meget omsorgsfuld og betænksom kusine.

Vi ved, at rigtig mange unge, der skader sig selv, har ondt indeni og så virker det mere overskueligt, hvis det gør ondt udenpå. Det er nemmere at forholde sig til. Det kan godt være svært at forstå, når man ikke selv har det sådan. Men giver det mon mening for dig?

Derfor kan du måske prøve at snakke med din kusine om, hvordan hun har det? Måske ved du, at der er sket noget i hendes liv, som godt kunne være svært. Det kan være noget i hendes familie eller skolen måske. Hvis der er noget, du tænker kunne være svært for hende, så kan du prøve at spørge hende, hvordan det går med det.

Når man har det svært, så er det altid rart, at der nogen der spørger en, hvordan det går. Også selvom det kan være hårdt at snakke om. Måske kan hun også godt reagere ved at blive sur eller ked af det, når du spørger. Men jeg tænker, at hun alligevel vil kunne forstå, at du spørger for at hjælpe.

Du kan prøve at sige til hende, at du har tænkt over om hun mon har det godt? Du kan sige, at du rigtig gerne vil hjælpe hende, hvis der er noget hun har det svært med. At du gerne vil passe på hende og at du er rigtig glad for, at hun er din kusine. Er det måske en mulighed for dig?

Hvis hun siger, at alt er svært og I ikke lige kommer til at snakke om hendes selvskade, kan du måske spørge lidt mere direkte. Du kan sige, at du er bekymret for, om hun mon skader sig selv. Igen kan du understrege, at du bare rigtig gerne vil hjælpe hende og have, at hun har det godt.

Hvis hun skader sig selv og gerne vil have hjælp, kan du måske hjælpe hende med at kontakte Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. De har gratis og anonym rådgivning – også for pårørende. Det vil sige, at du kan også kontakte dem og snakke med dem inden du snakker med din kusine, hvis du har brug for at vide mere. I kan finde dem her.

Jeg synes, at det er så fint, at du gerne vil hjælpe din kusine. Du må dog være forberedt på, at hun kan blive vred og ked af det, når hun bliver konfronteret med det. Det er ikke altid, at man kan se, at det er en hjælp lige med det samme. Derfor tænker jeg på om du mon også kan snakke med dine forældre om det eller nogle andre voksne?

Nogle gange skal man huske at passe på sig selv, når man gerne vil passe på andre. Derfor kan det være godt at have snakket med nogle voksne også. Du kan sige til de voksne, at du har den her mistanke og at du gerne selv vil snakke med din kusine først (hvis du gerne vil det). Hvis ikke du kan få snakket ordentligt med hende, kan de voksne forsøge at hjælpe i stedet. Giver det måske mening for dig?

På den måde kan du forsøge at hjælpe hende selv, men samtidig have støtte hos de voksne, så du er sikker på, at din kusine bliver hjulpet.

Du har allerede vist så stor omsorg for din kusine ved at skrive ind til os. Jeg tænker, at du skal prøve at række ud til hende, så hun kan få den hjælp, hun har brug for.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.

De bedste ønsker

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.