Brev
Hjælp…
Jeg har cuttet i to år men stoppede for et år siden…. desværre begyndte jeg at tage piller..
jeg har en kæreste jeg er glad for, men jeg føler jeg en ulykkes fugl for folk kommer altid til skade når de sammen med mig. Mine forældre er skilt hvilket jeg glad for da min mor ik gider mig…. mit problem er jeg føler alt går i stykker for jeg elsker min kæreste men hver gang jeg sammen med ham føler jeg mig ikke god nok til ham, jeg vil gerne stoppe mit pilleforbrug da det “allerede” har givet mig skader og min kæreste ikke vil være sammen med mig længere hvis jeg ikke stopper.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
tak for dit meget ærlige brev her til brevkassen. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med nogle idéer, du kan overveje.
Men først får jeg brug for lige at fortælle dig noget, jeg kom til at tænke på, første gang jeg læste dit brev. Det kan godt se ud som om, du nogle gange behandler dig selv lidt hårdt og giver dig selv skylden for mange ting – også ting, der slet ikke er din skyld. Jeg tror ikke, du er nogen ulykkesfugl.
Faktisk synes jeg at du er en totalt sej pige. Du har den kæmpe styrke, du skulle bruge, da du stoppede med at cutte. Og jeg tror på, at den samme styrke på et tidspunkt vil gøre det muligt for dig at nedtrappe pille forbruget og til sidst helt stoppe med pillerne.
Du skriver i brevet, at din mor ikke gider dig. Nogle gange kan voksne godt komme til at give deres børn det indtryk, også selvom de i virkeligheden elsker deres børn. Nogle voksne kan også komme til at sige eller gøre nogle grimme ting uden at mene dem. Det kan også være, din mor er bekymret for dig – men bare ikke ved, hvordan hun bedst kan hjælpe og støtte dig?
Det er dejligt, at du er glad for din kæreste. Desværre kommer du nogle gange til at føle, at du ikke god nok til ham. Her tror jeg, du skal prøve at sige til dig selv, at du helt klart er god nok til ham. Jeg tror din kæreste er sammen med dig, fordi han elsker dig. Jeg tror din kæreste er bekymret for dig og pille forbrug, og derfor vil gøre alt for at hjælpe dig ud af det. Derfor er jeg sikker på, at det er stor kærlighed der gør, at han gerne vil have, du stopper med pillerne.
Jeg ved ikke, hvad for nogle piller det er, du tager. Men på dit brev kan jeg se, at det ikke er nogle piller, der er gode for dig. Og pillerne giver nogle problemer mellem din kæreste og dig. Derfor vil jeg også anbefale dig, at du nedsætter dit forbrug af pillerne eller helt stopper med dem.
Nogle piller kan man blive afhængig af, og derfor kan det være svært at stoppe på egen hånd. Nogle piller er også nogle, man langsomt skal trappes ud af.  Man kan nemlig få det rigtig skidt, når man trapper ned og kan få bivirkninger, så man tror, at man ikke kan undvære pillerne. Derfor er det måske en god idé at søge hjælp og støtte? Det kan du fx gøre hos din læge eller sundhedsplejersken på skolen? Måske er der en voksen i din familie, der kan tage med og støtte dig? Eller måske en af dine lærere? Måske din kæreste kan støtte dig i at komme til lægen?
Måske synes du, det virker lidt overvældende at skulle søge hjælp til at stoppe med pillerne? Og måske ønsker du andre idéer til, hvordan du kan få hjælp og støtte?  Så kunne du overveje at søge hjælp hos Headspace? Headspace tilbyder rådgivning og samtaler – og dem kan du læse mere om på: Headspace
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke. Jeg både tror og håber, det hele vil lykkes for dig. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen