Brev
Hjælp
Hej,
jeg er pige på 14 år….
Jeg har det meget dårligt og lider af for det første anoreksi..
jeg har også meget dårligt selværd og hver aften bruger jeg kun til at være ked og græde over hvor grim og om jeg overhovedet skal leve…
her på det sidste er jeg også begyndt at cutte og jeg har det bare forfærdeligt hele tiden…..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har taget dig tid til at skrive herind, for jeg er slet ikke i tvivl om, at du fortjener hjælp, så du kan få det bedre med dig selv. Du skal med andre ord have hjælp, så du stille og roligt kan lære at acceptere og respektere dig selv for den, du er.
I dit brev fortæller du, at de dårlige tanker er begyndt at fylde så meget, at du nu lider af anoreksi, og at du derudover også er begyndt at skade dig selv ved at cutte. Det er bekymrende og alvorligt, og det skal du have hjælp til at stoppe med.
Jeg ved ikke, om der mon er nogen omkring dig, der kender til dine tanker? Hvis ikke, så håber jeg, at du måske har mod på at fortælle det til nogen?! Det kan fx være dine forældre, en lærer, en veninde eller måske en helt anden person, som du selv har i tankerne. Det kræver rigtig meget mod at fortælle andre, at man har det svært, og derfor skal du finde den person, som du helst vil starte med at fortælle det til. Bagefter skal du finde ud af, hvordan du lettest kan få det sagt.
Jeg ved fra andre, at det kan være lidt lettere, hvis man skriver et brev, som du kunne give. Det er i hvert fald en måde, hvorpå man sikrer sig, at man får fortalt alt det, man har på hjerte. Det kan også være, at det passer bedre til dig at fortælle det mundtligt. Så er det det, du gør. Hvis du vælger den sidste mulighed, så sørg for, at I har god tid til at tale sammen. Fx kan du jo starte med at lave en aftale med personen, så du ved, at der er god tid til at få en god snak. Har du mon mod på og lyst til at tage en snak med en voksen?
Måske kender du allerede LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade)? Hvis ikke så kunne det måske være rart for dig at se lidt nærmere på deres hjemmeside. Du kan læse mere om dem her: http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk.
På hjemmesiden kan du både læse om andre unge, der går rundt med nogle af de samme tanker som dig, og du kan også læse om, hvordan man kan få hjælp, så man kan komme videre med livet, for selvom det kan virke meget "sort" lige nu, så behøver det heldigvis ikke at fortsætte med at være sådan - men det kræver, at du beder om hjælo. Det håber jeg, at du tør.
Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for en snak.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen