Brev
Har været der men ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hej.
Jeg har en veninde som har angst og depression, hver dag trækker hun sig mere og mere, og begynder at skære flere og flere følelser fra.
Hun selvskader og har gjort i godt et halvt år nu. Der foregår vold i hjemmet hun siger at hvis hendes mor ikke gør som hendes far siger slår han hende. Hendes to brødre, hendes søster og hende selv må aldrig forlade hjemmet med mindre det er for at tage i skole.
Vi har været venner i lang tid nu og for ca 1 år siden, gjorde jeg selv, selvskade. jeg var tæt på at give op. Hun var min største støtte, hun var grunden til at jeg stod op om morgenen og gik i skole og hun var grunden til at jeg hver aften kunne gå i seng og sige “imorgen er måske den dag det hele vil ændre sig”. Og det gjorde det.
Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, hun virker ikke over bevist når jeg siger jeg er her for hende, for vi bor ikke tæt på hinanden mere, jeg kom i pleje og nu er vi så lang fra hinanden.
Hun tror ikke længer på at jeg kan relatere til hvad hun føler, eller at jeg vil lytte til hende, hun skubber mig bare væk som om jeg var endnu en af de “venner” man ser i skolen og gir et falsk smil og siger alt er okay.
Så vær sød og hjælp mig, hvordan kan jeg hjælpe min veninde til at tro på at jeg er der for hende selvom vi kun kan ses engang i mellem, og hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende igennem det her? For hvis det ikke var for hende ville jeg ikke kunne skrive det her brev.
På forhånd tak
mvh: Vennen der flyttede
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Først vil jeg sige til dig, at din veninde er meget heldig at have en veninde som dig, der tænker så meget på hende. Dit brev viser tydeligt, hvor meget du holder af hende, og at du har et stort ønske om, at være der for hende.
Jeg kan også læse, at du også er heldig at have din veninde. Hun har været en virkelig stor støtte for dig i en periode, hvor du har haft det svært. Jeg kan derfor godt forstå, hvis du gerne vil hjælpe og støtte din veninde på samme måde, som hun har hjulpet og støttet dig.
Du skriver i dit brev, at hver dag trækker hun sig mere og mere, og begynder at skære flere og flere følelser fra.
Jeg tænker, at det du oplever med din veninde, når du føler, hun skubber dig væk, derfor slet ikke har noget med dig at gøre. Jeg tror, det handler om, at din veninde har det meget skidt – så skidt, at hun har svært ved at tage imod din støtte lige nu.
Samtidig er du flyttet, og I kan derfor ikke være så meget sammen som tidligere. Det betyder, at du ikke har mulighed for at være der for din veninde på samme måde, som hun kunne være der for dig. Jeg fornemmer, at det piner dig – men jeg får lyst til at sige til dig, at det er tydligt, at du er der for din veninde. Du gør en masse for at støtte, bl.a. ved at skrive her til os og bede om hjælp.
Du beskriver, hvordan der er vold i din venindes hjem, og hvordan hun cutter sig. Det er alt sammen meget alvorlige ting, som der skal voksne til at hjælpe med at løse. Jeg tænker, at det bedste, du kan gøre for din veninde, er at opfordre hende til at få hjælp af en voksen. Det er et alt for stort ansvar for dig alene at hjælpe din veninde.
Kunne du opfordre din veninde til at tale med en voksen? Måske kan I sammen gå til en voksen, hun er tryg ved? Fx en lærer på skolen. Læreren har pligt til at hjælpe, hvis hun kender til, hvad der sker i din venindes familie. Det kunne også være en sundhedsplejerske, hendes læge eller en hel anden voksen?
Du skriver, at du nu bor hos en plejefamilie. Derfor har du sikkert fået hjælp af kommunen og ved, at kommunen også kan hjælpe din veninde og hendes familie. Har du fortalt din veninde om, den hjælp du fik? Måske kunne din historie hjælpe hende til at få et håb om, at tingene kan blive bedre.
Tilslut vil jeg sige, at jeg synes, det er et for stort ansvar for dig at gå alene og vide, at din veninde har det så svært. Er der en voksen, du vil kunne tale med om alt det her?
Du og din veninde er altid velkomne til at ringe til os på BørneTelefonen 116 111. I kan ringe sammen eller bare hver for sig. Det er anonymt og gratis at ringe.
Jeg håber, at du kan bruge svaret, og at du og din veninde få den hjælp, der skal til for, at I får et godt ungdomsliv. Det fortjener I som alle andre. Jeg vil opfordre dig til at vise dit brev og mit svar til din veninde. Dit brev viser så fint, hvor meget du holder af hende. Og I vil sammen kunne tale om mit svar – og de muligheder din veninde har for at få hjælp.
De bedste hilsner BørneTelefonen