Har jeg depression?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev hvori du nævner ensomhed, lavt selvværd og selvskade.

Du skriver, at du gerne vil fortælle til nogen hvordan du har det, men at dette er svært. Jeg synes det er flot, at du har taget mod til dig og skrevet ind til os på børnetelefonen. Det viser, at du er motiveret til at søge hjælp, og det er en rigtig god start på at ændre den svære situation, du står i lige nu.

Lad os starte med ensomhed. Dette er ikke en rar følelse, men desværre er det en ret almindelig følelse som mange mennesker oplever i løbet af deres liv.

Du fortæller, at du har en oplevelse af, at dine venner ikke svarer dig, når du spørger dem om noget. De reagerer heller ikke, når du fortæller, at du er ensom. Jeg kan godt forstå, at det gør ondt.

Det må være svært, når du ikke rigtigt har nogle voksne, som du kan tale godt og tæt med.

Måske kan du alligevel få øje på nogen, når du kigger dig godt omkring? Kender du en voksen på skolen, som du ville turde at tale med? Måske kunne du besøge sundhedsplejersken på skolen – hun er vant til at tale med unge, der har problemer.

Du kan også bruge en rådgivning som http://Headspace  Der kan du tale med den samme voksne flere gange. De kender til at have det svært – og de kan være gode at tale med.

På vores hjemmeside kan du læse en masse om ensomhed samt få gode råd til hvordan du kan fortælle andre om din ensomhed

Ensomhed

Du nævner også i dit brev, at du har lavt selvværd og har prøvet at gøre skade på dig selv. At gøre skade på sig selv er alvorlig og det er bedst hvis du kunne tale med en voksen om det.

Også her vil jeg sige, at når du har svært ved at tale med nogen fra din familie, så kunne du måske prøve at tale med din lærer? Du kunne skrive et brev til din ham eller hende, eller måske vise brevet du har sendt til os ?

At skrive et brev er ofte en god måde at nævne svære ting på. Når brevet er læst kan I efterfølgende åbne stille og roligt op for at tale sammen . Din lærer kan også hjælpe dig med at få talt med dine forældre eller et andet familiemedlem.

Når du er ærlig omkring hvordan du har det, så er det muligt for dine omgivelser at støtte dig på bedst mulig vis.

Det er også godt at tale med egen læge, hvis ikke man har det godt. En læge er vant til at tale med folk. Og det er også lægen der kan henvise dig videre, så du kan få den hjælp du har brug for.

Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for.

Hvis det kan være til skade for dig, at dine forældre får besked, kan lægen kan vælge at lade være med at fortælle dine forældre om din undersøgelse. Fortæl lægen, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.

På vores hjemmeside har vi skrevet gode råd til hvad man kan gøre for at undgå selvskade.

Selvskade

Har du brug for at tale med en rådgiver fra børnetelefonen, så er du altid velkommen til at ringe til os på nr 116111 – vi har også SMS og Chat.

Heldigvis kan man få det godt – selvom man har oplevet svære perioder i sit liv. Det ved jeg – for jeg har snakket med så mange unge, der har fået hjælp. Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine ideer og forslag.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.