Brev
Har det ikke godt med mig selv
Hej
Jeg vil virkelig gerne blive rigtig god til kung fu og svømning som jeg går til men jeg synes at jeg er i virkelig dårlig form.
Jeg har prøvet at sulte mig selv i en uge men det ender altid med at jeg kommer til at spise noget.
Jeg er 162 cm høj og vejer 53 kilo og jeg ved ikke om det er normalt for sådan en som mig.
Min mor svarer ikke når jeg spørger om jeg er tyk og min far siger at jeg skal spise mere.
Når jeg er til kung fu (går til det 2 gange om ugen 1 og 2 timer) synes jeg ikke jeg løber hurtigt nok, sparker højt eller laver mange armbøjninger så går jeg ud på toilettet og slår mig selv fordi jeg ikke er god nok.
Til svømning er jeg lige rykket op men synes ikke jeg fortjener det. Mine venner vil gerne være ligsom mig men det forstår jeg ikke.
Hvad skal jeg gøre for at komme i bedre form hvis det er det jeg har brug for?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hold da op, hvor er du aktiv! Du går til sport mange gange om ugen. Og selvom du ikke selv føler dig god nok, er du ret sej til det, du gør. Når du rykker op i hold til svømning, er det nemlig helt sikkert fortjent – for hvorfor skulle træneren rykke dig op, hvis han/hun ikke synes, du fortjener det?
Når din mor ikke svarer dig, når du spørger, om du er tyk, kan det mon så være fordi, du har spurgt hende om det mange gange – og at hun snart ikke ved, hvad hun skal sige? Du er nemlig helt normal i forhold til din vægt. Og det er ikke sund for børn på din alder ikke at spise noget– for din krop udvikler sig meget og har brug for en masse sund mad. Det er sikkert også derfor, din far siger, du skal spise mere.
Og det er faktisk også meget vigtigt for din træning. Når man gerne vil være god til en sport, er det vigtigste nemlig, at man ikke er for tynd. Man skal have en masse næring og vitaminer fra mad, så man kan udvikle muskler og styrke. Uden det, bliver man for svag. Og så kan man ikke komme i bedre form.
Det kan godt være svært at finde ud af, hvordan man spiser sundt, og hvornår man får nok at spise. Så måske kan du snakke med dine forældre om, at du gerne vil have hjælp til at spise sundt? Det kan også være, at I skal snakke med din sundhedsplejerske? Det er nemlig rigtig vigtigt, at du spiser godt, når du træner så meget.
Måske har du lyst til at tale med dine trænere om, hvordan de synes, din træning er? Hvis du fortæller dem, at du er usikker på, om du er god nok, kan de fortælle dig, hvordan de ser din træning. Og I kan hjælpes ad med at finde ud af, hvordan du kan øve dig på det, du gerne vil blive god til. Men i et tempo, hvor din krop kan følge med. Den kan nemlig godt blive ødelagt, hvis den bliver presset for meget – særligt, hvis du ikke får nok mad.
Det kan være, at du har lyst til at vise dine forældre det brev, du har skrevet her ind til Brevkassen, sammen med mit svar? Det lyder nemlig som om, at du kommer til at være lidt hård ved dig selv nogle gange. Det kan godt være svært at gå rundt med sådanne tanker. Tit hjælper det at tale med nogen. Hvis du ikke har lyst til at dele brevet her med dine forældre, kan det være, at du bare har mod på at tale med dem en dag?
De bedste hilsner
BørneTelefonen