Brev
Hader mig selv
Hej jeg er en pige på 14 år
Det er fordi jeg har haft det rigtig dårligt med mig selv jeg har det rent ud sagt lort.
Der er sket nogen tid i min fortid som jeg fortryder ikke noget jeg er blevet tvunget til men har følt mig presset til og føler mig klam. (ikke noget jeg skriver her da det er lang tid siden osv, ).
Men jeg føler at alle er lige glade med mig ikke at det er nogen der er onde men som de bare er ligeglad hvordan jeg har det de er lige glade hvem jeg er…
Det er kun drengene men de har også hadet mig Hele min skole tid
Men der er sket det at alle mine veninder gennem hele min tid har været tynde og så bare godt ud….
Selvom jeg er normal vægtig men jeg har altid følt jeg var grim tyk og tja bare lidt en Kejle. En som alle bare gik fra hvis der var nogens der var sjovere
Og her lige i begyndelsen af sommeren sidste år flyttede en ad mine gamle veninder lad os kalde hende a hen til en ad de nærmeste gader faktisk lige ved siden ad min “bedste veninder ” hende kalder vi b
Når men mig og b har været bedste veninder lige siden børnehaven vi var søstre vi delte alt lavede alt delte dyr sammen var sammen vær dag jeg troede vi skulle være veninder alt tid jeg elskede hende over alt på jorden troede jeg men fra den dag hvor a flyttede hen ved siden ad b ville b ikke være sammen med mig og de Holdt mig udenfor den kæmpe gruppe der er i kvarteret
jeg græd hele tiden mener virkelig hele tiden Jeg følte mig svigtet men vi var stadig bedste venner på en måde men så en dag fortalte en ad mine andre veninde alt ved b havede sagt og jeg blev ked af det
Jeg spurgte hende om hun virkelig var min bedste veninde og hun svarede ” de kan bare ikke klare at jeg meget bedre kan lide a end dig”
Siden da har jeg fået en meget bedre veninde end hende men føler mig stadig ked ad det
jeg spiser næsten ikke og når jeg gør kaster jeg det op hvis det er for meget.
Jeg har også prøvet at cutte min gør det kun på mine lår nu fordi jeg ikke vil have at mine forældre opdage det
Sagen er det hvad gør for at folk vil kunne lide mig altså rigtig lide mig ikke fake er det fordi jeg ikke har nok personlighed?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år,
Mange tak for dit brev. Godt at du fandt på at skrive et brev til os, for ofte hjælper det allerede lidt, bare at få sat ord på det der er svært. Og det er svært at miste en god veninde.
Selvom du har fundet en ny, og rigtig god veninde, så kan jeg virkelig godt forstå, at du stadig er rigtig ked af, at din barndomsveninde har valgt dig fra. For det lyder som om I har haft nogle fantastiske oplevelser sammen. I er begge meget heldige, at I har haft hinandens venskab i så mange år.  Det er jo også derfor, det er ekstra svært, at hun nu har valgt, at være sammen med nogen andre. Samtidig lyder det som om, hun ikke har gjort det på en så pæn måde. Måske er det lidt derfor, du er begyndt at tænke mange negative tanker om dig selv, har prøvet at cutte og har fået problemer med at spise? Måske har du allerede selv tænkt på, om der kunne være en sammenhæng imellem de ting? Eller måske ved du, at det skyldes det noget helt andet?
I venskab og kærlighed kan det tage lang tid at komme sig over svigt og tab. Det kan føles som om det aldrig vil stoppe. Men det gør det – selvom det måske ikke føles sådan mens man er i det. En god måde at komme gennem den hårde tid, er noget du allerede gør: At give sig selv lov til at sørge, huske det gode man har haft sammen og være vred over at blive svigtet. Og når man er klar til det, så kikke sig om efter nye dejlige mennesker at dele sin tid med.
Det kan også hjælpe dig lidt, at tale om svigtet, sorgen og smerten, med nogen du stoler på? Det hjælper nemlig også, at der er nogen der lytter, trøster og forstår. Måske dine forældre? En søster, kusine eller veninde? Måske din nye veninde? Måske er der nogen af dem, der også har oplevet at blive svigtet, og kan fortælle hvad de gjorde mens det var rigtig svært?
En af grundene til at det gør så ondt, når man bliver valgt fra, er at man let kan komme til at føle sig kasseret og forkert. Man kan komme til at tænke: Hvad gjorde jeg forkert? Er de andre bedre end mig? Hvad skal jeg gøre anderledes? Hvad er der galt med mig? Er jeg ikke sød nok? Klog nok? Pæn nok? Sjov nok? Spændende nok? osv.
Og man glemmer HELT, alt det dejlige man er, og alt det dejlige man har i sit liv. I stedet husker man KUN tilbage på dårlige ting, og andre gange hvor man følte man ikke var god nok, eller husker noget grimt som tarvelige mennesker engang har sagt. Man tænker også tilbage på dårlige ting som er sket for mange år siden. På den måde får man det endnu dårligere med sig selv. Det bliver en ond cirkel: At have det svært, og derfor tænke negativt om sig selv, og så få det endnu værre. Jeg tænker, at det måske lidt er det, der er sket for dig, da din bedste veninde svigtede dig? Det sker i hvert fald for mange, der pludselig bliver svigtet og forladt. Og på nogen gør det så ondt, at de vender al smerten indad og begynder at hade sig selv og får lyst til at skade sig selv. Tror du at det kan hænge sådan sammen for dig?
Det er under alle omstændigheder vigtigt, at du husker, at selvom din barndomsveninde har valgt at være sammen med nogen andre, så betyder det ikke, at de er bedre, eller at der er noget forkert ved dig. Nogen gange vokser man bare fra hinanden. Det sker tit i puberteten og teenagetiden. Måske skilles man for en periode. Når man er teenager sker der, som du ved, en helt masse, og venner både mødes, skilles og mødes igen. Måske skilles ens veje helt, men alt det dejlige man har haft sammen, det mister ikke sin værdi af den grund. Det gør dine dejlige barndomsminder om en bedsteveninde heller ikke.
Når man bliver svigtet af en, eller vokser fra hinanden, noget man troede aldrig ville ske, så kan man også godt blive usikker eller bange for om andre kan finde på at forlade en, hvis man ikke gør sig umage. Måske har du tænkt, at: Hvis min bedste veninde kan finde på at forlade mig, så kan alle finde på at forlade mig? Og måske er det derfor du spørger:
Hvad skal jeg gøre for at andre kan lide mig - Rigtigt?
Men der er overhoved ikke noget du skal gøre anderledes, og du har MASSER af skøn personlighed! Det er meget let at se, selv i dit korte brev. Du er bl.a. en hengiven og varm veninde, en loyal pige, har selvindsigt, er modig, har omsorg for andre, har gode værdier, tænker kloge tanker, og så er du er ægte og langt fra fake. Og alt det er synligt i et brev, hvor du er rigtig ked af det! Tænk så på alt det gode hos dig, der bliver synligt, og stråler fra dig, når du har det rigtig godt?!
Der findes desværre heller ikke nogen måde, hvor vi kan sikre os, at andre mennesker vælger at blive i vores liv. Vi vil alle opleve at miste, blive svigtet eller valgt fra rigtig mange gange i vores liv. Og vi kommer også selv til at såre andre, fordi vi tager væk, svigter eller vælger dem fra. Derfor er det vigtigt, at vi prøver at passe godt på hinanden. Både når vi er sammen, og når vi vælger nogen fra. Noget din barndomsveninde måske nok glemte lidt? Måske vil det være godt, for jer begge, at tale sammen om det der er sket - på en god og rolig måde. Måske forsøge at undgå, at give nogen skylden for det hele - men have fokus på, at tale med hinanden, en dag hvor der er ro, og jer to sammen?
Selvom der godt kan gå et pænt stykke tid endnu, før du kan lægge sorgen og smerten over din barndomsvenindes svigt bag dig, så VIL du langsomt komme videre. Tiden er med dig, og du har nogle søde veninder der holder af dig. Prøv også om du kan være lige så sød og tålmodig overfor dig selv, som du ville være overfor en rigtig god veninde i samme situation. Hende ville du jo også vise omsorg og trøste, og ikke skælde ud. Så bliver det, måske, en lille smule mindre hårdt, at komme gennem den svære tid?
Hvis du igen overmandes af trangen til at prøve at cutte eller spiseproblemerne fortsætter i lang tid, så er det vigtigt du finder en, du har tillid til, og fortæller det. For når man får trang til at skade sig selv og har svært ved at stoppe, så er det et tegn på at der er noget, som er så svært, at man ikke kan klare det alene. Så er det vigtigt, at man er modig tør lade andre hjælpe en.
Jeg håber mit svar og mine tanker, kan hjælpe dig lidt på vej, mens du venter på at sorgen og smerten bliver mindre?
Det kan også være, jeg har misforstået noget, og mit svar slet ikke passer på det du oplever? Det er nemlig let at misforstå noget i et brev, også selvom brevet er meget velskrevet.
Så husk du også altid er velkommen til at ringe, chatte eller sms’se med os. Det kan nogle gange være lidt lettere, når man kan stille hinanden spørgsmål undervejs.
Stort varmt knus til dig fra Børnetelefonen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.