Had til mig selv om min krop

Jeg er kommet i denne utrolig dårlige situation, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg har brug for at tale med nogen om hvor meget jeg hader mig selv.

Jeg har selvskadet, men ingen forstår mig.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Når jeg kigger mig i spejlet, så ser jeg en pige der er stærkt overvægtig og grim. Jeg ser en pige der ikke har lyst til at gå udenfor en dør, fordi hun er bange for hvad folk tænker. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og jeg føler ikke at jeg har nogen at tale med.

Vil lige sige at jeg VED at jeg undervægtig. Jeg har gået til sundhedsplejerske, og fået at vide af lægen at jeg skulle tage på.

Hvad synes i jeg skal gøre?

Skal jeg måske starte til psykolog, eller er det fuldstændig normalt?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 årTak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver her ind, når du har det, som du har; - det viser jo, at du er en ret sej pige, som selv er klar over, at du har brug for hjælp. Det er jo i virkeligheden det første vigtige skridt – det at erkende, at man har brug for andres hjælp.Jeg vil rigtig gerne prøve, om jeg kan hjælpe dig til at få det bedre – jeg vil gøre mit bedste.Du skriver, at du hader dig selv, og at du har selvskadet …. At du i spejlet ser en overvægtig pige, selvom du VED, at du er undervægtig. Men du fortæller ikke noget om, hvor længe, du har haft det sådan, hvilket kunne være godt at vide for mig?!?Men uanset det - har du jo tydeligvis brug for at snakke med nogen om din situation, hvilket du jo også selv mærker. Men hvem skal det mon være….? Hvem ville mon være bedst for dig at snakke med….? Du nævner selv en psykolog …. Måske kunne det være en ide….?Men ellers tænker jeg jo, at det vil være rigtig vigtigt for dig at kunne betro dig til en voksen, som du er tryg ved og har tillid til, at vedkommende vil hjælpe dig mest muligt. Hvem kunne det mon være….?Allerførst tænker jeg på dine forældre, fordi langt de fleste forældre vil gøre alt, hvad de kan for at hjælpe deres børn mest muligt. Men du nævner dem ikke selv, så måske er det ikke en mulighed for dig….?Dernæst tænker jeg på, om du måske kan få øje på en voksen, som du på et eller andet tidspunkt har følt en særlig tilknytning eller nærhed til…? Det kunne være en lærer, en pædagog, en sundhedsplejerske eller måske en moster eller onkel….? Det kunne måske også være en venindes mor ….. eller din mormor…? Det, der vil være vigtigst er, at det skal være en voksen, som du er tryg ved.Kan du ikke få øje på nogen, tror jeg, det kunne være rigtig godt for dig at kontakte os på BørneTelefonen på 116111 – enten ringe eller send en sms. Det er gratis, og du er anonym. På BørneTelefonen sidder der hver dag frivillige rådgivere klar til at hjælpe de børn og unge, der henvender sig. Hvis du hellere vil skrive, kan du også logge dig på chatten og ellers skrive herind igen. Du spørger til sidst, om det er fuldstændig normalt at have det, som du har? Jeg ved ikke, om jeg vil kalde det normalt, men du skal vide, at der er andre unge, der har det lidt ligesom dig. Det betyder ikke, at man bare skal affinde sig med at have det sådan, mener jeg. Du fortjener SÅ meget at få noget hjælp, så du kan få del i det sjove og dejlige ungdomsliv. Og vi vil RIGTIG gerne hjælpe dig mest muligt.Knus og kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.