Glad det ene øjeblik, og deprimeret det andet øjeblik..

Heej Brevkasse..

Jeg har det rigtig svært her for tiden.. Jeg har skåret i mig selv et par gange og mine forældre ved intet. Alle mine venner og veninder siger at jeg SKAL tale med en voksen om det, men jeg ved bare ikke hvad jeg skal sige… Jeg har aldrig stolet ordentligt på mine forældre, og ved ikke hvorfor..

I går brød to af mine veninder ud i gråd og sagde at de var bange for at miste mig. Jeg gav derefter alle mine blade til min bedsteven. Min bedsteven var så “dum” at han viste bladene til min bedsteveninde, hun tog bladene og løb grædende ind på toilettet.. Vi vidste ikke hvad hun kunne finde på, så vi brækkede døren op, og heldigvis havde hun kun smidt dem ud i skraldespanden.. Vi samlede dem op igen, og min bedsteven gemte dem hjemme ved ham selv…

Idag fandt jeg ud af at han også havde skåret i sig selv ved hjælp af et par ødelagte solbriller… Han betyder alt for mig, og jeg elsker ham.. Jeg er bange for hvad der kan ske med ham nu hvor han har bladene.. Jeg føler at det hele er min skyld og at jeg ikke skulle have “blandet” dem ind i det..! PLEASE!! Hjælp mig!! 🙁

Mange hilsner MR.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære MR

Tak for dit brev. Hvor er det godt, du har fundet overskud til at skrive ind til os. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt videre.

Det er godt at høre, at du har søgt hjælp og råd fra dine veninder og venner - men det lyder til, at du har brug for mere hjælp? Jeg kan forstå, at dine veninder har rådet dig til at tale med en voksen om dine problemer med cutting, og det synes jeg er et rigtig godt råd. Det virker som om, du har nogle meget omsorgsfulde veninder, og det er dejligt at høre. Kunne du mon få en af dine veninder med, når du skal møde den person, der kan hjælpe dig? Det er mange gange nemmere, når man er flere.

Jeg kan se, at du også bekymrer dig om din bedsteven, og at han også har skåret i sig selv. Den situation du og I er kommet i, kan være svær at komme ud af, når man er alene. Jeg tænker, at det rigtig vigtigt, at du finder en god voksen, som du kan betro dig til og som kan/vil hjælpe dig… Det kunne være en fra din familie, din klasselærer, eller god venindes mor, en god nabo eller måske dine forældre..? Hvis I har en sundhedsplejerske på din skole, kunne du måske også få en snak med hende, hvis de andre forslag ikke rigtigt er mulige for dig…?

Du skriver, at du ikke ved hvad du skal sige, og det kan jeg godt forstå. Det kan være svært at tale med ukendte personer om meget alvorlige personlige problemer. Måske ville det være lettere, hvis du kunne skrive det ned? Måske kunne du vise dit brev og mit svar og bruge det som udgangspunkt for samtalen..? Ville det være en mulighed for dig at tale med din læge? Måske kunne det være en ide at tale med dine forældre først og eventuelt spørge en af dem, om de vil gå med dig til lægen? Jeg tænker, det er rigtig vigtigt at du få talt med en person, der kan hjælpe dig.

Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du i første omgang gerne vil tale anonymt om det.

De bedste hilsner fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.