Brev
Gem selvskade
Hej Børnetelefonen,
Jeg er en 16 årige pige. Da jeg var 12 begyndte jeg selvskade, på begge mine lår og min venstre arm. Jeg stoppede da jeg var omkring 14-15 og min far ved det og har været til behandling til at få arene fjernet.
Problemet er mine behandlinger har ikke hjulpet, jeg føler de er blevet mere synlige og har ikke haft andet end negativ resultat af behandlingerne.
Jeg kan godt dække arene med lange armer, men ¨vil gerne have andre løsninger.
Ved ikke om der er noget der kan fjerne eller dække arene. Har tænkt på tatovering, men skal vente til jeg er 18. Så håber i kender nogle måder.
Mvh 16 årige pige.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Jeg kan godt forstå, at du rigtig gerne vil have nogle forskellige muligheder for at dække dine ar. Jeg ser at du allerede har gjort dig tanker omkring det, delt det med din far og også prøvet nogle behandlinger af. Det fortæller mig, at du er handlekraftig og stærk!
Det er godt nok dumt, at det virker til at behandlingerne, du har prøvet ikke virker. Og måske endda har gjort det værre. Jeg tænker, at det må være rigtigt frustrerende for dig.
Det er rigtig godt at høre, at din far ved, at du tidligere har selvskadet. Mon han også har været en hjælp i forbindelse med behandlinger? Jeg håber, at han måske kan være en god støtte for dig – også nu hvor du gerne vil finde nye løsninger.
Nu ved jeg ikke, hvad det er for en type behandling, du har prøvet for at fjerne arrene. Men jeg tænker, det måske kan være en god idé at tage en snak med de, der har behandlet arrene. Hvis du ikke allerede har gjort det.
Det kan måske være relevant at høre:
– Er det noget, de har oplevet før? Og måske har nogle råd til?
– Bliver effekten af behandlingen bedre med tiden?
– Har de mon alternativer?
Selvom jeg ville ønske, at jeg kunne give dig et helt konkret forslag til en løsning, der kan fjerne arrene eller dække dem, så må jeg indrømme, at jeg faktisk ikke kender meget til de forskellige typer af ar-fjernelse.
Derfor må mit bedste råd nok være at forsøge at tale fx med din egen læge. Måske lægen kender til behandlinger. Hvis ikke kan lægen sandsynligvis sende dig videre til andre relevante, fx hudspecialister, plastikkirurgi eller lignende.
Som du selv nævner, kan tatoveringer være en måde, du kan få arm og lår til at se ud, sådan som du selv gerne vil have det. Det er rigtig godt tænkt! Men det er også helt rigtigt, at det er en mulighed fra du er 18 år.
Måske kan det være en hjælp at snakke med din far omkring mulighederne? Eller måske andre i din familie eller venner, som du er tryg ved?
Jeg hører fra andre, der har stået i lignende situationer, at arrene med tiden bliver mindre tydelige. Men også, at de efterhånden selv bliver mere “ligeglade” med at de er der, og ikke har noget imod, at de ikke er dækkede til.
Nogle siger, at arrene i stedet kan blive en påmindelse om at være glad fx for det man har, eller for at man har fået det bedre igen. Måske det kan være noget, der også med tiden giver mening for dig? Selvom jeg sagtens forstår, at du gerne vil have de er mindre synlige!
Jeg håber, at du kan finde frem til nogle løsninger, så det her med arrene kan komme til at være mindre besværligt og fylde mindre for dig. Og så skal du vide, at du langt fra er alene.
Kærlig hilsen BørneTelefonen