Brev
Gamle ar
Jeg har tidligere skåret i mig selv, da jeg har haft det meget dårligt derhjemme. Heldigvis er vi ved at få hjælp og går til nogle samtaler.
Men pointen er at jeg jo som sagt har skåret i mig selv, og har derfor jo også nogle ar. Men måske ikke som så mange andre, valgte jeg at skære på mine ben (og en enkelt gang på oversiden af min arm). derfor er arene ikke blevet opdaget, eftersom det ikke var sæson til shorts.
Jeg har aldrig fortalt nogen om at jeg har skåret i mig selv. Men tænker for det første på om de “ældre” ar nu vil blive opdaget, de er jo ved at være pæne og næsten usynlige. Jeg har et ar næsten lige over knæet formet som et kors, dog kun omkring 3-4 cm langt, men stadig ret svært at skulle forklare.
Burde jeg fortælle nogen om disse ar (min familie, mine venner?)? Og hvad gør jeg hvis nogen pludselig spørger hvor arene kommer fra?
Kærlig hilsen pigen der håber på det bedste fremover..
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for, at du skriver herind til BørneBrevkassen og dele dine tanker. Du skriver at du har haft det dårligt hjemme, men at I heldigvis er ved at få hjælp. Jeg er rigtig glad for at høre, at I er ved at få hjælp, så du kan få det godt derhjemme.
Med hensyn til om du burde fortælle nogen om dine ar og hvor arrene kommer fra? Så tænker jeg, at det ville være godt for dig, at det kommer frem i familien, at du har skåret i dig selv tidligere.
Der er selvfølgelig en grund til, at du ikke har sagt det noget tidligere, og jeg har gjort mig nogle tanker omkring det, som du måske kan bruge, ellers smider du det bare væk. Jeg tænker, at det måske kan være at du ikke har ville bekymre nogen i familien. At skære i sig, kan være kan være et symptom på at man har det skidt, og hvis du fortæller det, føler dine forældre måske at det er deres ansvar at du har haft det så skidt.
Det kan også være at dine forældre og familie bliver lettede over hvis det kommer frem, så det bliver muligt at snakke mere frit om de svære ting?
I er i familien begyndt på en helingsproces for, at du og resten af familien skal få det bedre, derfor tænker jeg at det vil skabe mere ro hos dig selv, hvis du fortæller tingene som de er og så du ikke behøver at gå og skjule noget. Det vil være godt, at det at få det fortalt når er til samtalerne, det synes jeg, er udtryk for, at du har tillid til dine forældre. Måske forstår de ikke til at begynde med hvorfor du har skåret, men det tror jeg vil blive forståeligt gennem jeres samtaler... Måske forveksler de det med et forsøg på selvmord, det er der mange som gør, når nogen fortæller om at de kommer til at skære i sig. Men, hvis der er en terapeut eller rådgiver med ved samtalerne, så håber jeg, at det vil hjælpe dem til at forstå, at det ikke behøver at hænge sammen.
Hvis andre, uden for familien, spørger til dine ar kan du måske vælge, at sige at du har skåret dig på et stykke papir eller du kan vælge at fortælle, at du er tidligere har skåret fordi du havde det dårligt derhjemme.
Man kan godt selv gøre lidt til at arrene enten forsvinder hurtigere eller bliver mindre synlige. Find en olie, men gerne Mandelolie for den har samme ph værdi som huden har, og massér arene med olien hver dag. Brug fingerspidserne til at massere i alle retninger for at forhindre arvæv i at danne sig, og give permanente ar.
Du skriver, at du aldrig har fortalt til nogen, at du har skåret i dig selv. Jeg tænker, at du måske vil have glæde af at kikke på
http://www.selvskade.dk
D
u underskriver dig som pigen der håber på det bedste fremover, på mig er der både håb og vilje i det du skriver samt et positivt syn og tro på at livet bliver bedre.
Hvis du har lyst til at snakke videre med en rådgiver, er du meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på 111 116 eller chatte med os.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.