Fucking Træt af at skulle være perfekt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år.

Det er et MEGET vigtigt brev, du har skrevet. Og hold op, hvor er det godt at høre din modstand mod det perfekte liv. Du sætter spot på noget meget vigtigt. Derfor er jeg sikker på, at dit brev vil kunne inspirere rigtig mange andre unge. For du har helt ret. Der er en usund kultur blandt mange unge i dag om at være perfekt.

På BørneTelefonen hører vi tit fra unge, der føler sig pressede. De spejler sig i en medieverden fyldt med ”perfekte” profiler både inden for musik, film og nu også YouTube og Facebook. De oplever presset over at skulle være perfekt, og det påvirker desværre deres selvværd.

Det er ikke alle, der har samme fine fornemmelse for egne grænser, som du. Du beskriver meget flot, hvordan du kan se, at dette pres påvirker dig. Det, at du er så opmærksom på det, tænker jeg, er din vej ud af presset. Du virker nemlig meget bevidst om, hvad presset har gjort ved dig. Og hvad du har gjort, som ikke var en del af dig.

Når man mærker, at der er ting man ikke har lyst til, kan man nogen gange have en tanke om, hvad man hellere vil gøre i stedet. Jeg fornemmer, at du kan mærke, hvad der ville være godt for dig at gøre!?

At gøre noget andet end normen kræver mod. Og det mod tror jeg, du er ved at finde frem. Der ligger i hvert fald MEGET mod og styrke i dit brev.

Mod vokser af sammenhold. Måske kunne du derfor vise en god ven/en gruppe venner dit brev? Og sammen kunne I (måske i det små) begynde at modsætte jer presset, ved at vise hvem I er. Det kunne være, at I fx kunne lave en ”modstandsbevægelse” på Facebook. Hvor I sætter ord på det pres, I oplever, og i stedet for det perfekte og kunstige liv viser det virkelige?

Du beskriver, at du kan have svært ved at sove om natten. Og at du har cuttet og har spiseforstyrrelse. Det er tydelige tegn på, at du ikke kan holde til presset mere. Jeg tænker derfor, at du også skal have hjælp fra nogle voksne omkring dig. Vil du kunne vise dine forældre eller måske en lærer dit brev?

Der findes også et sted der hedder http://www.headspace.dk Det er en anonym rådgivning for unge. De har afdelinger rundt omkring i landet, hvor man kan komme forbi. De tilbyder samtale-forløb, og de kan også hjælpe med at få kontakt til lægen eller måske en psykolog, som kunne være en mulighed for dig, hvis du ikke oplever, at tingene bliver bedre for dig.

Der er også http://www.lmsos.dk/, som rådgiver om spiseforstyrrelser og selvskade. Her vil du også kunne finde nyttig viden og hjælp.

Jeg håber virkelig, at du får sagt fra. Jeg er fuld af beundring over den styrke, du viser i dit brev. Brug styrken - og vis verden, hvem du er. For DIG kan du være meget stolt af.

Mange tanker fra

BørneTelefonen.

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?