For meget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tak for dit brev. Du er meget god til at beskrive, hvordan du har det. Det er altid en start på vejen til at få det bedre, at man kan sætte ord på det, man føler.

Det er - som du sikkert ved - ikke i orden at slå eller smidde sit barn ud hjemmefra. Og det er heller ikke i orden at mobbe. Du har været udsat for nogle ting, som selvfølgelig påvirker dig. Og jeg tænker, at du desværre ikke er blevet hjulpet godt nok i forhold til de oplevelser. Det er nok derfor, du i dag skærer i dig selv. Selvskade er nemlig tit et forsøg på at håndtere en psykisk smerte.

Det er ikke i meningen, at du skal være alene om at få styr på dit liv, så du kan komme til at føle dig tilpas. Ingen mennesker kan holde til at føle sig forkert, blive mobbet og slået. Jeg fornemmer, at du giver dig selv skylden for det hele. Men, det er bestemt ikke din skyld! Det er aldrig et barns skyld. J

Derfor håber jeg så meget, at du kan finde lidt mere mod frem og finde en voksen, som du har tillid til. Det kan måske være din mor, en lærer på skolen, en venindes mor eller en helt anden. Du har nemlig brug for at få fortalt, hvordan du har det. Få forklaret, at du slet ikke er glad, men bare spiller glad. Du kan som en hjælp bruge dit brev og mit svar til at snakke ud fra. Måske det også være en hjælp, hvis du skrev dine tanker ned i en lille bog, som kunne være en støtte for dig til at kunne huske tingene, når I skal snakke.

Jeg kan ikke helt læse i dit brev, om du ikke bor hjemme mere, fordi din far har smidt dig ud. Du skal dog vide, at det er dine forældres ansvar at passe på dig og sørge for, at du har et trygt hjem. Kan de ikke det, skal de have hjælp fra kommunen.

Alle borgere i Danmark, har en sagsbehandler på kommunen, som skal hjælpe. Du kan derfor kontakte kommunens anonyme rådgivning, hvor du kan fortælle om din situation og få hjælp til at få den løst. Du kan finde telefonnummeret på rådgivningen på din kommunens hjemmeside.

Du spørger, hvordan du kan holde op med at skade dig selv. Det skal du have hjælp til at stoppe. Du skal sammen med en voksen lægge en plan for, hvad du skal gøre, når du får lyst til at skade dig selv. Tit bliver det nemmere at stoppe med at skade sig selv, når man begynder at få hjælp til ens problemer. Du kan også kontakte LMS – der rådgiver om selvskade. Læs mere på http://www.spiseforstyrrelser.dk/.

Hvis det hele er for meget for dig, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne, der kan snakke med dig om, hvad dine første skridt kan være.

Ønsker dig det bedste fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.