Brev
Føler intet hjælper..
Kære BørneBrev.
Jeg er en pige på 17 år, og jeg har allerede skrevet et brev her ind til jer før, da jeg var 16 år. Og det er faktisk ikke særlig mange måneder siden, at jeg skrev det ind til jer.
Men jeg skrev om mine problemer som blandt andet var: min selvtillid, mine forældre, at jeg blev mobbede ( anonyme opkald og på nettet ), at jeg skær i mig selv og at jeg har selvmordstanker.
Det er gået en lille smule den rigtige vej siden sidst, men ikke så meget. Jeg går til hos psykolog på min skole og hende er jeg rigtig glad for, at snakke med. Jeg har haft mange samtaler med hende og føler det er godt og få tingene ud til hende.
Jeg fortalte hende for 2 uger siden, at jeg havde stået med en masse piller og var faktisk klar til, at tage mit eget liv, da jeg ikke lysten til, at blive ved med at leve mere. Hun fik en aftale med min mor og far, at de skulle til samtale med hende, hvor hun fortalte alle de ting til dem, som jeg havde fortalt hende ( jeg havde selvfølgelig gidet hende lov til, at fortælle alt), da jeg også følte det var godt, at mine forældre vidste det hele.
Samtalen gik rigtig godt, men de blev selvfølgelig også rigtige kede af det. Alt der hedder piller er blevet fjernet, men jeg har fundet dem igen. Jeg står rigtig tit og kigger på de piller, og tænker om jeg ikke bare skal gøre det, fordi så slutter mine problemer.
Min psykolog siger, at jeg nok skal tage på den psykiatriske afdeling, og jeg bliver ked af det ved tanken. Jeg ved ikke, hvorfor, det er som om jeg er bange for, at blive hjulpet eller jeg bare ikke tror på, at jeg kan hjælpes.
Jeg har stadig utrolig dårlig selvtillid og skær stadig meget i mig selv. Jeg føler tit, at jeg skal gøre det, fordi at sådan som jeg er ud eller den måde jeg er på, det er bare forkert og derfor skal jeg straffes. Jeg bliver ikke mobbet så meget mere, da jeg ikke er på det hjemmesider mere, hvor jeg blev mobbet og jeg er holdt op med, at tage min mobil når de ringer med ukendt nummer.
En dag i skolen snakkede pigerne om folk som cuttede, og de sagde, at man var syg i hovedet, hvis man gjorde det. Jeg blev rigtig ked af det, da de sagde det, fordi jeg føler, at jeg måske er syg i hovedet eller der er noget galt med mig?
Jeg har taget mange tests på nettet omkring: depression, angst, spiseforstyrrelser og stress. Og de alle sammen siger jeg er i svær, burde jeg så tage på psykiatrisk eller lade vær? Kan de hjælpe mig og hvad sker der på psykiatrisk?
Jeg var ked af det her forleden, fordi jeg blev 17 og er tættere på, at blive ” voksen “. Og jeg er bange for, at blive voksen. Jeg føler at jeg har gået glip af så meget, fordi jeg for det meste af mit liv, bare har gået og været ked af det og ikke oplevet de ting jeg har ville. Jeg håber på et svar igen.. 🙁
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pigeMange tak for dit brev til brevkassen. Det er dejligt at høre, at du synes, det er gået lidt bedre, siden sidst du skrev til os. Jeg hæfter mig ved, at du på trods af mange problemer har valgt at hente hjælp hos os, hos psykologen og du har givet psykologen tilladelse til at fortælle dine forældre om dine vanskeligheder. Nogle gange når man har "ondt i livet", så kan det gøre så ondt, at man næsten ikke kan få øje på, hvad man selv kan have indflydelse på, hvilken hjælp man kan tage imod og hvad man rent faktisk selv gør for at håndtere problemerne. Mange unge med problemer kan ofte synes, at det vanskeligste faktisk er at sige ja til hjælpen, både fordi det kan være svært at overskue konsekvensen af det, men også fordi man måske som teenager gerne vil klare tingene selv. Derfor er jeg så glad for at høre, at du gerne vil have hjælp og tager imod den. Når man skal igennem noget, der er vanskeligt, har man brug for at have nogle omkring sig, som kan være der, lytte, holde om og holde ud. Det virker som om, dine forældre måske kan det?Er der måske også en sød veninde, der kan være der for dig?Du skriver også om, at andre har snakket om, at man er syg i hovedet, hvis man skærer sig selv. Jeg tror, det opstår, fordi man ikke rigtigt kan forstå, at andre kan reagere sådan. Det er måske en velkendt reaktion, at vi kan komme til at tage afstand fra noget, der ligger langt væk fra der, hvor vi selv er. Det er derfor vigtigt at skelne mellem at være syg eller have syge tanker. Jeg oplever, at du er en person som alle andre, men at du ind imellem får nogle "syge" eller "uhensigtsmæssige" tanker, der kommer ind og forstyrrer dit liv for meget.Derfor synes jeg bestemt, at det er en god ide, hvis du får kontakt til en psykiater, som lige præcis har forstand på den slags. Nogle gange er det sådan, at man kommer til nogle samtaler alene og nogle gange med forældre. Psykiateren vil også ofte tage kontakt med din skole for at få en viden om, hvordan man bedst kan hjælpe dig. Ofte kommer man til at tale med en psykolog. Nogle gange finder psykiateren ud af, at det allerbedste er, at du i en periode (oftest nogle måneder) bor på den psykiatriske afdeling, så de er helt sikre på, at de passer godt på dig, og så de lærer dig bedre at kende. Jeg er sikker på, at de vil lytte meget til, hvilken hjælp, du selv ønsker.Jeg håber inderligt, at du får den helt rigtige hjælp og ønsker dig det allerbedste fremover.
Kærlig hilsen BørneTelefonen