Føler intet hjælper..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pigeMange tak for dit brev til brevkassen. Det er dejligt at høre, at du synes, det er gået lidt bedre, siden sidst du skrev til os. Jeg hæfter mig ved, at du på trods af mange problemer har valgt at hente hjælp hos os, hos psykologen og du har givet psykologen tilladelse til at fortælle dine forældre om dine vanskeligheder. Nogle gange når man har "ondt i livet", så kan det gøre så ondt, at man næsten ikke kan få øje på, hvad man selv kan have indflydelse på, hvilken hjælp man kan tage imod og hvad man rent faktisk selv gør for at håndtere problemerne. Mange unge med problemer kan ofte synes, at det vanskeligste faktisk er at sige ja til hjælpen, både fordi det kan være svært at overskue konsekvensen af det, men også fordi man måske som teenager gerne vil klare tingene selv. Derfor er jeg så glad for at høre, at du gerne vil have hjælp og tager imod den. Når man skal igennem noget, der er vanskeligt, har man brug for at have nogle omkring sig, som kan være der, lytte, holde om og holde ud. Det virker som om, dine forældre måske kan det?Er der måske også en sød veninde, der kan være der for dig?Du skriver også om, at andre har snakket om, at man er syg i hovedet, hvis man skærer sig selv. Jeg tror, det opstår, fordi man ikke rigtigt kan forstå, at andre kan reagere sådan. Det er måske en velkendt reaktion, at vi kan komme til at tage afstand fra noget, der ligger langt væk fra der, hvor vi selv er. Det er derfor vigtigt at skelne mellem at være syg eller have syge tanker. Jeg oplever, at du er en person som alle andre, men at du ind imellem får nogle "syge" eller "uhensigtsmæssige" tanker, der kommer ind og forstyrrer dit liv for meget.Derfor synes jeg bestemt, at det er en god ide, hvis du får kontakt til en psykiater, som lige præcis har forstand på den slags. Nogle gange er det sådan, at man kommer til nogle samtaler alene og nogle gange med forældre. Psykiateren vil også ofte tage kontakt med din skole for at få en viden om, hvordan man bedst kan hjælpe dig. Ofte kommer man til at tale med en psykolog. Nogle gange finder psykiateren ud af, at det allerbedste er, at du i en periode (oftest nogle måneder) bor på den psykiatriske afdeling, så de er helt sikre på, at de passer godt på dig, og så de lærer dig bedre at kende. Jeg er sikker på, at de vil lytte meget til, hvilken hjælp, du selv ønsker.Jeg håber inderligt, at du får den helt rigtige hjælp og ønsker dig det allerbedste fremover.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.