Brev
er jeg okay
hej jeg er en pige på 12 jeg har cuttet og vil gerne sige det til mine forældre for at få det ud af hoved men hvordan skal jeg sige det hilsen mig 💚💚
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit spørgsmål – hvor er det godt du skriver, og hvor er det godt at du gerne vil sige det til dine forældre. Jeg ved fra andre unge at det kan være svært, men at det er så rart, når det er sagt.
Nogle synes det nemmeste er at skrive et brev eller sms til sine forældre. Du kan finde hjælp til at formulere et brev til dem her. Nogle synes det er nemmere at fortælle det, men at skrive brevet først, kan måske hjælpe en med at få styr på, hvad man gerne vil sige. Så kan man starte med at sige “mor og far, der er noget jeg gerne lige vil fortælle jer, men det er lidt svært”, og så få det sagt, også selvom det føles helt vildt svært lige der. Nogle viser deres forældre det brev og svar de har skrevet til Børnetelefonen, det kunne måske også være en mulighed.
Der er en del unge som har prøvet at selvskade, og for rigtig mange, prøver de det kun en enkelt gang, og jeg håber, at du måske er en af dem. Nogle selvskader fordi de har det skidt hele tiden, nogle fordi de har det rigtig skidt en kort periode, hvor der måske er sket noget, man er blevet uvenner med nogen, eller kæresten har slået op. Det er vigtigt også at snakke med nogen om, hvorfor man gjorde det. Og så er det også vigtigt at snakke om, hvad man kan gøre i stedet for, til en anden gang. Man kan skrive eller kalde på sine forældre, skrive med en veninde, ringe til Børnetelefonen, høre nogle særlige sange, se tv, spille et mobilspil, tegne – listen er lang.
Du kan læse lidt mere om gode råd ved selvskade her. Måske kan du kikke på det sammen med dine forældre, når du har fået det sagt. Dine forældre er også altid velkommen til at ringe ind på Forældretelefonen på 3555 5557, hvis de har brug for en snak om det bagefter, I kan læse mere om den her.
Jeg ønsker dig al det bedste fremover, og jeg håber du får en god snak med dine forældre.  Jeg synes det er det helt rigtige, at du gerne vil sige det til dem. Super sejt!
De kærligste hilsner BørneTelefonen.