Brev
er jeg emo?
kære brevkassen.
jeg er en pige på 15 år, og jeg er cutter.
Jeg har cuttet i snart 2 år, men det får jeg hjælp til nu, da jeg bor på en institution.
jeg har bare det her problem med at efter min familie fik atvide at jeg cuttede blev jeg betragtede som en emo og de synes jeg var meget mærkelig og siden den dag har de ikke rigtig ville tale med mig.
er jeg ulækker fordi jeg gør det?
jeg gør det jo ikke for at få ”opmærksomhed” eller jo men bare ikke på den der ufede måde jeg gør det fordi jeg ikke kan håndtere mine psykiske problemer.
jeg forstår virkelig ikke hvordan min egen familie kan vende mig ryggen…
hvad skal jeg gøre.
lige en helt anden ting også…
min papfars familie er lidt anderledes de græder hver gang de ser mig fordi jeg 10 gange har været tæ på at tage mit eget liv så de siger hver gang de ser mig at de håber at de ser mig igen en anden gang jeg ved ikke hvordan jeg skal få det sagt til min kontakt pædagog at jeg ikke vil se dem hvis ikke de kan finde ud af at være sammen med mig som før altså inden de fik alt det her med cutting og depression atvide
hvad gør jeg
jeg har virkelig brug for at vide hvad jeg skal sige til dem og hvordan jeg kan få det sagt til min pædagog
jeg er så ked af jeg har gjort min familie så ondt men det værste er nok at der er nogle af dem der betragter mig som en emo og jeg høre måske lidt emo musik men jeg liner jo langt fra en
jeg er jo en helt almindelig pige på 15 år der bare har en slem depression og har tjaa mange problemer hvorfor kan de ikke bare respektere mig som den jeg er…
det jeg gerne vil have svar på er hvordan jeg skal få sagt til den kede af det side ad familien at jeg ren faktisk er ved at få hjælp
og hvordan skal jeg kunne stoppe ”mobberriet med den anden
og hvordan skal jeg sige alt det her til min kontakt pædagog! 🙁
kh hende den lidt ødelagte
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver herind. Du er god til at fortælle hvordan du har det, og det viser mig at du er en pige med mange ressourcer.
Jeg er glad for at høre at du bor et sted hvor du får hjælp til det der er svært. Du skriver at du føler at din familie betragter dig som mærkelig efter at de fik af vide at du cutter og at du føler at de har vendt dig ryggen. Det kan jeg godt forstå gør dig ked af det.
Jeg tror bestemt ikke at dine forældre synes at du er mærkelig. Jeg tænker nærmere at de er kede af at du har det dårligt, og at de måske er blevet chokeret over at du cutter dig og ikke ved hvad de skal gøre. Jeg er sikker på at du ikke cutter dig for at gøre dem kede af det, og det er vigtigt at du ikke kommer til at føle skyld. Det at cutte sig og have det svært, er ikke noget man selv kan gøre for, og I mine øjne har du taget et vigtigt skridt i den rigtige retning ved at være et sted hvor du får hjælp. Når noget er vanskeligt at håndtere, kan man komme til at reagere med tavshed fordi man er bange for at sige noget forkert. Jeg er sikker på at din familie ønsker at du får det bedre og måske kommer til at trække sig fordi de ikke ved hvordan de skal reagere.
Jeg får lyst til at fortælle dig at du bestemt ikke er den eneste der har det sådan. Mange med psykiske vanskeligheder har det svært med omgivelsernes måde at være på, og kan komme til at føle sig mærkelige eller anderledes. Det skyldes ofte at de pårørende mangler viden om f.eks. cutting og derfor ikke ved hvordan de skal reagere og ofte er bange for at sige noget forkert. Det lyder som en rigtig god idé at tale med din kontaktpædagog om de ting du fortæller mig i dit brev. Hvordan vil det mon være at vise din kontaktpædagog dette brev, så i kan snakke sammen ud fra det?
Måske vil I sammen kunne ligge en plan for hvordan du får talt med din familie og med din papfars familie om hvordan du gerne vil have at de er over for dig. Måske hun vil kunne snakke med dem først og informerer dem lidt om cutting og om hvordan du har det? Jeg tænker det er rigtig vigtigt at I får talt sammen og delt jeres følelser og tanker, så I ikke risikere at komme længere fra hinanden.
Det kunne måske være en god idé at have din kontaktpædagog med når du snakker med din familie, så hun kan støtte dig i at få sagt de ting der er vigtige for dig. Mon du kender LMS Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade? De har en side for pårørende
http://www.lmsselvskade.dk/for-paaroerende/
som måske kunne være en god idé for din familie at kigge på.
Hvor er det rigtigt, det du skriver om at du er en helt almindelig pige på 15 år, der blot har nogle problemer som du er ved at få styr på. Du er ikke anderledes eller mærkelig og der er ikke noget galt med den du er. Tværtimod viser du en stor styrke ved at fortælle hvordan du har det og række ud efter hjælp til at få det bedre.
Jeg håber du har fået nogle råd du kan bruge. Husk at du altid er velkommen til at skrive herind igen og til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste hilsner Børnetelefonen.