Er jeg deprimeret?

Hej BørneTelefonen, jeg har her på det seneste været i tvivl om jeg er deprimeret.

Jeg er fuldstændig ligeglad med alting, jeg kan sket ikke konsekrerer mig om noget, og så er jeg også virkelig træt.

Her den sidste uge er jeg også begyndt at skære i mig selv, for at få de slemme tanker væk, udover det høre jeg også trist musik, og er negativ

Mvh en dreng på 12 pr

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 12 årig dreng

Det lyder til at du har brug for, at tale med nogen om din situation.

Nu skriver du jo ikke så meget om din hverdag, så jeg kan ikke helt danne mig en ide om, hvad du laver og tænker.

Men at være trist, træt og skære i sig selv, er i hvert fald ikke så godt. Det er vigtigt, at du finder nogen, der kan hjælpe dig til at få det bedre.

Jeg vil i første omgang foreslå dig, at tale med dine forældre om, hvordan du har det. De fleste forældre vil deres børn det bedste og vil gerne hjælpe dem. Måske kan I tale om det, som gør, at du får triste tanker og bliver træt. Måske skal I lave en aftale med lægen og høre hvad han siger. En lægen eller psykolog vil kunne tale med dig om det med depression – for det kan vi ikke fortælle dig om her på BørneTelefonen.

Du kan skrive nogle af dine tanker ned på papir, så bliver det måske lettere for dig, at tale med dine forældre – måske vil der også være noget på papiret som fylder mere for dig end noget andet.

Ikke alle har forældre, som de kan tale med om svære ting. Det kan der være mange grunde til. Måske kan du så i stedet bruge os? Vi vil gerne vide mere om, hvordan du har det. Du kan chatte eller ringe til os på 116 111.

Du kan også kontakte Headspace – de er virkeligt gode at tale med. Det fortæller mange unge os.

Jeg håber, at du snart får det bedre. Hvis ikke nogen af mine forslag virker, så tag fat i os igen.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.