Brev
Er det selvskade?
Jeg har nogle strækmærker på mine inderarme fordi jeg har nogle ret store ”mormor-arme” (de hænger ikke så meget, men der er alligevel ret meget fedt). En dag sad jeg derhjemme og gloede på de der pisse irriterende strækmærker, og så begyndte jeg bare at tude fordi jeg selv syntes jeg er for overvægtig. Jeg tog en nål og stak dem langs de der 2 cm. lange ar, og så rev jeg bare. Det blødte i lang tid, men gjorde egentlig ikke ret ondt.
Er det selvskade, eller noget andet?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det lyder både ubehageligt og voldsomt, det du gjorde ved dine arme. Du må have været helt ulykkelig, da du gjorde det.
Når du spørger, om det er selvskade, er det måske fordi du er blevet lidt forskrækket over, at du kunne finde på det? Du skadede jo i hvert fald dig selv ved at gøre det, og det er rigtig godt, at du er stoppet op og tænker over det.
Du skriver, at du synes, du er overvægtig. Mon det er det, der er dit egentlige problem? Måske var det en idé, at du snakkede med sundhedsplejersken på din skole om det? Det er netop sådanne problemer, hun er god til at tage sig af. Og måske skulle du også nævne den episode med dine arme, så hun kan se, hvor ulykkelig du er? Jeg tror nemlig, det kunne være rigtig godt for dig at få lidt støtte og vejledning til, hvordan du forholder dig til din krop, og hvordan du kan blive gode venner med den.
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.