Brev
Er det selvskade?
Hej, For et år siden havde jeg den mentalt dårligt, jeg havde social angst og kunne ikke se lyset i enden af tunnelen så jeg begyndte at presse min negl ind i min hud det samme sted over en længere periode, det blev et sår og jeg stoppede et par måneder inde i det nye år (2019)
Men ja jeg har ikke social angst længere på nogen måde, men alligevelle har jeg det ikke så godt her for tiden. i omkring 2 uger er jeg begyndt at gøre det igen, bare værre så hvis man kigger på min hånd kan man hurtigt se det. Jeg føler ikke det er selvskade som sådan, føler ikke der er noget galt i det jeg gør. det er rart og giver mig en følelse af kontrol, at jeg selv kan sørge for mine følelser ved at gøre migselv ondt.
Hver gang jeg gør det er der en lille stemme i mit hovede der siger at jeg bare gør det for at se hvor lang tid jeg kan blive ved og om jeg kan gøre det til en vane, stemmen siger at jeg sagtens kan stoppe lige så snart jeg har lyst, men jeg har virkelig ikke lyst til at stoppe smerten føles så god når jeg har det skidt.
Havde fortalt det til min veninde der også har talt om bulimi til mig fordi vi forstår hinanden omkring det.
Jeg var stiv til en fest på mit gymnasium da jeg kom til at sige til min ven at jeg gjorde det for han havde set min hånd, han blev meget sur på mig og prøvede at forklare mig at jeg skulle stoppe og sagde en masse om hvordan det var selvskade og at det var dårligt for mig og han kunne ikke forstå hvordan det gav mig kontrol.
Det fik mig til at græde for jeg kan ikke se problemet i det og det skræmmer mig, kan ikke se hvorfor jeg skal stoppe, kan ikke se alvorligheden i det. jeg føler ikke det er noget slemt jeg gør, jeg føler at jeg kan stoppe lige når jeg vil, men kan ikke se grunden til at stoppe overhovedet, jeg cutter jo ikke så det jo ikke slemt, og arne fra sidste gang var væk efter et år.
Skal jeg prøve at forklare ham at det ikke er et problem og at jeg har styr på det, hvordan kan jeg få ham til at forstå at det ikke er noget han skal være bekymret over eller er det virkelig så slemt som han siger?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 16 årig pige
Jeg kan godt forstå din forvirring, det kan nogen gange være svært at finde hoved og hale i ens tanker og følelser.
Først vil jeg sige, at det er godt du ikke længere har af social angst – det må have gjort hverdagen nemmere for dig.  Dernæst, at selvskade kan have mange ansigter og selv i dens mildeste udgave, er det godt at være opmærksom. Det at flytte ens smerte/usikkerhed/svære tanker fra et sted til et andet, er en strategi, der ikke virker i længden og det kan være “skadeligt”.
Umiddelbart vil man nok sige, at når man gentager en handling flere gange bliver det usundt – og så skal man være ekstra opmærksom på, hvorfor og hvornår man gør det. Når man har brug for eller får trang til at gøre det igen, så er det nok også et tegn på, at selvskade ikke hjælper en til at få det bedre.
Mange unge har det som dig, de kan godt lide følelsen af kontrol. Mit råd kunne være, at finde en anden måde at få det bedre. Noget som ikke skader dig. For nogen virker det, at de siger til sig selv: Lige nu har jeg virkelig lyst til at gøre det jeg plejer, men jeg gør det ikke – jeg kan sagtens komme igennem det uden. Og istedet gøre jeg nogle af disse ting istedet: går en tur, tager et varmt bad, snakker med en ven, er sammen med familie, bager boller, laver te eller andet, som kan hjælpe dig med at få det bedre. Alene den dialog med sig selv, kan give den samme følelse af kontrol – mon det ville kunne virke for dig?
Du er heldig at have en ven som bekymrer sig for dig. Fortæl ham, at du ikke selv er bekymret men at du er glad for hans opmærksomhed. Måske kunne du tale med ham om, hvordan du har det. Måske er en ven, som kan hjælpe dig til at få det bedre, uden selvskade. I kan støtte hinanden og være der for hinanden.
Til sidst vil jeg også opfordre dig til at tale med dine forældre. Det er altid rart at have mennesker omkring en, som støtter en og som holder af en. Du (og dine forældre) kan også få rådgivning hos rådgivningen: Selvskade – der er mange gode tilbud om hjælp til at få det bedre.
Du må også meget gerne ringe ind til BørneTelefonen 116 111, og tale med en af vores rådgivere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen