Brev

Er det selvskade?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 16 årig pige

Jeg kan godt forstå din forvirring, det kan nogen gange være svært at finde hoved og hale i ens tanker og følelser.

Først vil jeg sige, at det er godt du ikke længere har af social angst – det må have gjort hverdagen nemmere for dig.  Dernæst, at selvskade kan have mange ansigter og selv i dens mildeste udgave, er det godt at være opmærksom. Det at flytte ens smerte/usikkerhed/svære tanker fra et sted til et andet, er en strategi, der ikke virker i længden og det kan være “skadeligt”.

Umiddelbart vil man nok sige, at når man gentager en handling flere gange bliver det usundt – og så skal man være ekstra opmærksom på, hvorfor og hvornår man gør det. Når man har brug for eller får trang til at gøre det igen, så er det nok også et tegn på, at selvskade ikke hjælper en til at få det bedre.

Mange unge har det som dig, de kan godt lide følelsen af kontrol. Mit råd kunne være, at finde en anden måde at få det bedre. Noget som ikke skader dig. For nogen virker det, at de siger til sig selv: Lige nu har jeg virkelig lyst til at gøre det jeg plejer, men jeg gør det ikke – jeg kan sagtens komme igennem det uden. Og istedet gøre jeg nogle af disse ting istedet: går en tur, tager et varmt bad, snakker med en ven, er sammen med familie, bager boller, laver te eller andet, som kan hjælpe dig med at få det bedre. Alene den dialog med sig selv, kan give den samme følelse af kontrol – mon det ville kunne virke for dig?

Du er heldig at have en ven som bekymrer sig for dig. Fortæl ham, at du ikke selv er bekymret men at du er glad for hans opmærksomhed. Måske kunne du tale med ham om, hvordan du har det. Måske er en ven, som kan hjælpe dig til at få det bedre, uden selvskade. I kan støtte hinanden og være der for hinanden.

Til sidst vil jeg også opfordre dig til at tale med dine forældre. Det er altid rart at have mennesker omkring en, som støtter en og som holder af en. Du (og dine forældre) kan også få rådgivning hos rådgivningen: Selvskade – der er mange gode tilbud om hjælp til at få det bedre.

Du må også meget gerne ringe ind til BørneTelefonen 116 111, og tale med en af vores rådgivere.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

LMS

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat