Er det selvskade?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev og for at dele dine tanker. Det kræver et stort mod, og det har du. Jeg vil gøre hvad jeg kan, for at hjælpe dig.

Jeg synes du er rigtig god til at beskrive, hvordan du har det. Du er også rigtig godt til at beskrive, hvorfor du river i dig selv, og hvad det får dig til at føle. Man kan godt sige, at det er selvskade, når du river i dig selv. Selvskade er nemlig noget man gør ved sig selv, som man ved gør skade.

Men det vigtigste er at finde ud af, hvad det er der gør, at du river i dig selv. Og efterfølgende finde ud af, hvad du så kan gøre.

Jeg kan genkende det du skriver fra andre breve, som børn og unge har skrevet til BørneTelefonen. Mange beskriver nemlig, at selvskade er et udtryk for en indre smerte. At man er rigtig ked af det indeni. Derfor prøver man at flytte fokus fra det, der gør ondt indeni og i stedet få det til at gøre ondt udenpå. Ligesom du gør, når du river dig selv.

Når man får ondt på kroppen, så kan den smerte måske føles rar. Jeg tror man får det sådan, fordi smerten på kroppen får én til at føle, at man tager en pause fra den indre smerte. Men den indre smerte kan hurtigt komme tilbage igen. Kan du mon følge mig, når jeg skriver sådan?

Du skriver selv, at du river i dig selv for at få vreden ud, når du er ked af det eller når alt er noget lort. Når jeg læser dit brev, så ved jeg ikke hvad det er, som gør dig vred og ked af det. Har du mon overvejet det selv? Nogle gange ved man hvad der gør en vred og ked af det, men andre gange gør man ikke. Begge dele er helt okay. Men det kan være en god øvelse at tænke over, hvad det egentlig er, som gør dig vred og ked af det.

Det er vigtigt, at du snakker med nogen om, hvordan du har det. Det er vigtigt at du ikke går med det selv. Er der mon en voksen, som du har mod på at snakke med? Måske din mor, din far eller din lærer? Det skal være en voksen, som du har det godt med, og som du føler dig tryg ved.

Hvis du snakker med en voksen, og fortæller hvordan du har det, så kan I måske sammen finde ud af, hvorfor du bliver så vred og ked af det. I kan måske også sammen finde ud af, hvad du kan gøre, for ikke at blive så vred og ked af det.

Hvis der er en voksen, som du har mod på at snakke med, så kan I aftale et tidspunkt, hvor I kan snakke. Der skal nemlig være god tid og ro omkring jer. Det kan måske også være en hjælp for dig at skrive de ting ned på en seddel, som du gerne vil fortælle.

Du kan f.eks. skrive: ”Kære… Jeg har brug for at snakke med dig. Jeg bliver ofte vred og ked af det. Og det gør, at jeg river i mig selv. Jeg har brug for at snakke om det, så jeg kan få hjælp”. Du kan enten give sedlen til den voksne eller læse den højt.

Tror du, at du har mod på at snakke med en voksen omkring det?

Jeg tænker også på, at det måske kan være en hjælp for dig at lave noget andet, når du får lyst til at rive i dig selv. Når du får lysten, så kan du måske sætte noget godt musik på, se en film, gå eller løbe en tur. Du kan måske ringe til en veninde eller din bedstemor for at snakke lidt om noget andet. Det kan også være, at du selv har en ide?

Jeg tror nemlig det kan være rart for dig at tænke på noget andet, når du får lyst til at rive dig selv. Uanset hvad, så synes jeg du skal snakke med en voksen om det. Men lige i situationen, så kan det være en hjælp at aflede dine tanker.

Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.