Brev
Er det gået for langt?
Hey bb,
jeg skriver fordi jeg er i tvivl om jeg har brug for hjælp..
Jeg cutter en del og har gjort det i snart et måned, og det har været næsten hver dag. Og så er jeg bange for jeg måske er ved at udvikle anoreksi, jeg er nemlig begyndt at spise en hel del mindre, og det har påvirket mit helbred, så nu har jeg ondt i mit hoved, svimmel, træthed, og kvalme når jeg så endelig spiser lidt, ville høre om jeg har anoreksi, eller om jeg er ved at udvikle det, eller om jeg skal snakke med mine forældre eller en lærer omkring det at jeg cutter, og det med at jeg måske har anoreksi… Tak på forhånd:)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om hvad du skal gøre og hvad du skal tænke. Det lyder som om, at du allerede har nogle tanker om, at du skal finde en anden måde, end at cutte og spise mindre.
Det er helt almindeligt, at man får nogle perioder i ens liv, hvor man har brug for hjælp, for ikke at cutte eller at sulte sig.
Jeg syntes, at det er en rigtig god ide, at du taler med dine forældre om det. De fleste forældre vil rigtig gerne høre, hvordan deres børn har det og gøre deres bedste for at hjælpe dem.
Om du har begyndende anoreksi er kun noget din læge kan bedømme. Det tænker jeg, dine forældre og du skal finde ud af, sammen med en læge. Her kan du også fortælle om dine spisevaner og det som det gør ved din krop.
Det kan også være at det hjælper dig at få talt med dine forældre, at du få det godt igen og begynder at spise.
Jeg håber det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen