Brev
En form for selvskade
Hej BT
Jeg har i en lang periode haft meget dårligt selvværd.
Jeg har rollen som den “generte pige” i klassen, så jeg har det meget svært ved bare at tale. Jeg har virkelig prøvet at rykke mig, men det hjælper ikke.
Jeg har også en masse andre ting jeg kæmper med, og det er, her for noget tid siden, blevet alt for meget. Jeg er begyndt at slå mig selv rigtig hårdt i hovedet.
Jeg gør det op til flere gange dagligt og jeg gør det til jeg ikke kan klare at slår mere. Det hele svimler. Jeg rammer for det meste på tindingerne.
Jeg tror jeg har gjort det i 1-2 måneder, og her på det seneste er jeg begyndt at have voldsom stærk hovedpine.
Jeg bliver ved til at sige til mig selv at jeg skal stoppe, men pludselig får jeg sådan et flip, og så slår jeg bare alt hvad jeg kan.
Jeg skriver ikke fordi jeg kun vil blive bedt om at kontakte en læge, hvis det er det i tænker. For det gider jeg overhovedet ikke, selv hvis det er livsfarligt. Jeg spørger bare om, hvor farligt det er, og om det med hovedpinen kan have en sammenhæng? Og så selvfølgelig også hjælp til at stoppe det.
Jeg er også ved at starte til psykolog, men jeg tør ikke at sige at jeg ligefrem slår mig selv. Men kan man måske sige at man har fået en bold i hovedet (i hvert fald til at starte med) og så finde ud af, om der er sket nogle voldsomme skader i hjernen?
Jeg håber virkelig på svar, da jeg har holdt det inde i rigtig lang tid
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Jeg synes, det er rigtig sejt af dig, at du valgte at skrive herind. Du skriver, at du har holdt det inde i rigtig lang tid – og når man har det, bliver det endnu sværere at sætte ord på overfor andre. Nogle skammer sig endda over deres handlinger, følelser og tanker. Og nogle er bange for, hvordan andre skal reagere. Har du haft det sådan? Så skal du vide, at du har gjort det helt rigtige ved at skrive herind. Jeg vil meget gerne hjælpe dig videre og give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Du skriver, at du er begyndt at slå dig selv hårdt i hovedet. Og du har helt ret i, at det også er en form for selvskade. Selvskade kan nemlig være mange forskellige ting. Og som du selv kommer ind på, tror jeg også, at selvskaden kan skyldes, at der lige nu er mange ting, du kæmper med i dit liv. Kender du til Landsforeningen mod spiseforstyrrelser & selvskade (LMS)? De har en gratis, anonym rådgivning, hvor de er rigtig gode til at snakke med børn og unge, der skader sig på forskellige måder. Du kan både ringe og skrive. Du kan læse mere om deres tilbud på https://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/
Som du sikkert allerede ved, kan voldsomme slag i hovedet godt være farlige og give skader. Skaderne kan være hjernerystelse eller bevidstløshed. De voldsomme bevægelser i hovedet ved slag kan f.eks. også give skader i nakken og det øverste af rygsøjlen. Den voldsomme hovedpine, du har oplevet på det sidste, tror jeg sagtens kan skyldes slagene.
Du er måske også selv bekymret for, om der er sket nogle skader? Den eneste, der kan hjælpe dig med at finde ud af det, er din læge. Lægen vil måske selv kunne lave nogle undersøgelser, men har også mulighed for at henvise dig til andre undersøgelser. Måske vil du blive henvist til en scanning. Du skriver, at du overhovedet ikke vil til lægen. Er det fordi, at du ikke ønsker at fortælle lægen om selvskaden og om de ting, du kæmper med? Jeg tror desværre ikke, løsningen er at fortælle en historie om en bold i hovedet. For det, der er vigtigt at lægen ved er, at det er mange gange over længere tid. Måske kunne du sige til lægen, at du har slået dig selv i hovedet, men at dine tanker og følelser vil du helst snakke om med din psykolog? Jeg tror nemlig, det er vigtigt, at du bliver tjekket. For det er slet ikke rart at gå rundt og være bekymret for, om der er sket skader.
Jeg synes, det er godt, at du er ved at begynde hos psykolog. En psykolog kan hjælpe dig med at få styr på tankerne og følelserne. Og måske kan I få arbejdet med nogle af de andre ting, du kæmper med. Det kan være et stort skridt at sidde overfor en og åbne sig op. Der skal først opbygges tillid. Men måske kunne du gøre det lidt hen ad vejen. Du kan måske starte med at fortælle, at du nogle gange får lyst til at slå dig selv, når tankerne bliver for svære? Og så gradvist fortælle mere og mere? En løsning kunne også være at skrive et brev, hvor du skriver nogle af de ting, der er svære at fortælle direkte? Brevet kunne du så give til psykologen og bede ham eller hende om at læse det. Måske kunne du endda vise psykologen dit brev her til brevkassen? Jeg tror det er vigtigt, at din psykolog på et tidspunkt får at vide, at du skader dig selv. For psykologen kan give dig nogle rigtig gode værktøjer du kan bruge, så selvskaden bliver formindsket eller måske helt stopper.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Hvis du har brug for flere eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe. Jeg synes, det er sejt af dig, at du fandt mod til at skrive herind. Og jeg tror, at du kan bruge det samme mod til at kontakte lægen og gradvist åbne dig overfor din psykolog. Jeg ønsker dig alt godt fremover.
Kærlig hilsen BørneTelefonen