Brev
Eksamen, hvad skal jeg gøre?
Hej.
Jeg er en pige på 15 år, som går i 9. klasse.
Jeg skal til eksamen (afgangsprøve) om nogle uger, og bare tanken før mig til at gå i panik.
Jeg prøver hele tiden at sige til mig selv, at jeg jo ikke dør, og at det ikke betyder så meget. Jeg prøver også lidt at bilde mig selv ind, at jeg ikke skal op til eksamen. For hver gang jeg bare tanker på det, får jeg det som om at jeg skal kaste op.
Her den anden dag skulle jeg så trække mit emne i dansk, så jeg blev ligesom mindet om at jeg faktisk skulle til eksamen. Jeg gik totalt i panik, og følte jeg var ved at besvime. Jeg ved virkelig ikke, hvad der sker for mig, det var jo bare en udtrækning.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg føler nemlig slet ikke at jeg kan overskue det. Jeg har i forvejen haft rigtig svært ved at koncentere mig, her de sidste uger. Jeg kan slet ikke få mig taget sammen til at lave noget, og det er rimelig meget et problem, når jeg skal op til eksamen lige om lidt.
Jeg har det også ret svært lige nu, jeg tror det er derfor, at jeg ikke kan fokuser på det jeg skal. Det er nemlig blevet opdaget at jeg cutter (mit værste mareridt), og jeg har egenlig ikke lyst til at leve mere…
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme igennem mine eksamener, håber i vil komme med nogle råd…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år,
Bare jeg lige kunne give dig et kram! Det lyder til, at du er meget alene med dine tanker og følelser, og selvfølgelig er det alt for hårdt for dig. Alle har brug for at tale med andre om, hvordan man har det.
Jeg ved fra andre unge, at du ikke er alene om at være nervøs for eksamen. Det ved jeg godt ikke får din nervøsitet til at gå væk, men måske kan du bruge det til, at du ikke er den eneste.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får talt med dine forældre eller en anden voksen, som du har tillid til - måske din lærer. Det er ikke i orden, at du skal være alene med alle dine tanker. Du har lige nu brug for, at der bliver lagt en plan for, hvordan du kan begynde at bryde din eksamens skræk og få det bedre. Dine lærere kunne jo kende til måder for at få mere ro på, for jeg er sikker på, at de har haft mange elever, der har haft det som du har det. Mon ikke der er andre i klassen, som også mærker spænding, nervøsitet, tvivl og usikkerhed.
Sådan en samtale, ved jeg godt, er svær at få taget hul på, når man har det dårligt, men det er bare så super vigtigt, at du får det fortalt, så dine forældre eller lærer er klar over, at du har brug for støtte. Jeg håber, du kan holde fast i dit mod til at få hjælp og få det fortalt.
Der findes forskellige personer, der kan hjælpe en med at få det bedre med at gå til eksamen: Det kan f.eks. være en skole- eller studenterpsykolog eller en studievejleder. En psykolog eller studievejleder kan hjælpe en med at finde nogle værktøjer, som kan hjælpe med at gøre eksamen til noget, man ikke skal frygte.
Der findes også andre professionelle, der kan hjælpe unge med eksamensskræk. Hvis I finder frem til, at det kunne være en løsning, kan dine forældre hjælpe med at finde ud af, hvem det skal være. Det kan også være en snak med lægen, og høre hvordan lægen kan hjælpe?
Selvom det måske lyder fjollet, kan det være rigtigt godt at have en lille bog, hvor du skriver alle dine tanker ned, så de kommer ud af dit hoved og ikke bliver ved med at lave flere grimme tanker.
Det kan nogle gange være en hjælp at tænke på, at læreren og censoren ønsker, at man klarer sig så godt som muligt. Det er også i orden at melde ud med det samme, når man kommer ind i lokalet, at man er super nervøs, så lærer og censor kan skabe tryghed og få dig til at falde til ro og føle dig tryg i situationen.
At cutte er en alvorlig ting, og det skal du hjælpes ud af. Når man har det dårligt, finder man veje til at få det bedre. At cutte hjælper "lige nu og her", men sjældent på den lange bane - hvilket du nok har opdaget.
Det er helt naturligt, at din hjerne ikke kan fokusere, når du har det svært, så er det de tanker, der får al dine gode energi. Jeg tænker, du viser, at du er fuld af energi ved at have mod til at skrive til os. Den energi og vilje skal du bruge til at få hjælp af voksne, så du kan få det bedre.
LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) har lavet en rigtig god hjemmeside, hvor du også kan rådgivning om selvskade: www.selvskade.dk. Her kan du også læse om deres tilbud om anonym rådgivning.
Du kan også starte med at ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen