Eksamen, hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 15 år,

Bare jeg lige kunne give dig et kram! Det lyder til, at du er meget alene med dine tanker og følelser, og selvfølgelig er det alt for hårdt for dig. Alle har brug for at tale med andre om, hvordan man har det.

Jeg ved fra andre unge, at du ikke er alene om at være nervøs for eksamen. Det ved jeg godt ikke får din nervøsitet til at gå væk, men måske kan du bruge det til, at du ikke er den eneste.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får talt med dine forældre eller en anden voksen, som du har tillid til - måske din lærer. Det er ikke i orden, at du skal være alene med alle dine tanker. Du har lige nu brug for, at der bliver lagt en plan for, hvordan du kan begynde at bryde din eksamens skræk og få det bedre. Dine lærere kunne jo kende til måder for at få mere ro på, for jeg er sikker på, at de har haft mange elever, der har haft det som du har det. Mon ikke der er andre i klassen, som også mærker spænding, nervøsitet, tvivl og usikkerhed.

Sådan en samtale, ved jeg godt, er svær at få taget hul på, når man har det dårligt, men det er bare så super vigtigt, at du får det fortalt, så dine forældre eller lærer er klar over, at du har brug for støtte. Jeg håber, du kan holde fast i dit mod til at få hjælp og få det fortalt.

Der findes forskellige personer, der kan hjælpe en med at få det bedre med at gå til eksamen: Det kan f.eks. være en skole- eller studenterpsykolog eller en studievejleder. En psykolog eller studievejleder kan hjælpe en med at finde nogle værktøjer, som kan hjælpe med at gøre eksamen til noget, man ikke skal frygte.

Der findes også andre professionelle, der kan hjælpe unge med eksamensskræk. Hvis I finder frem til, at det kunne være en løsning, kan dine forældre hjælpe med at finde ud af, hvem det skal være. Det kan også være en snak med lægen, og høre hvordan lægen kan hjælpe?

Selvom det måske lyder fjollet, kan det være rigtigt godt at have en lille bog, hvor du skriver alle dine tanker ned, så de kommer ud af dit hoved og ikke bliver ved med at lave flere grimme tanker.

Det kan nogle gange være en hjælp at tænke på, at læreren og censoren ønsker, at man klarer sig så godt som muligt. Det er også i orden at melde ud med det samme, når man kommer ind i lokalet, at man er super nervøs, så lærer og censor kan skabe tryghed og få dig til at falde til ro og føle dig tryg i situationen.

At cutte er en alvorlig ting, og det skal du hjælpes ud af. Når man har det dårligt, finder man veje til at få det bedre. At cutte hjælper "lige nu og her", men sjældent på den lange bane - hvilket du nok har opdaget.

Det er helt naturligt, at din hjerne ikke kan fokusere, når du har det svært, så er det de tanker, der får al dine gode energi. Jeg tænker, du viser, at du er fuld af energi ved at have mod til at skrive til os. Den energi og vilje skal du bruge til at få hjælp af voksne, så du kan få det bedre.

LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) har lavet en rigtig god hjemmeside, hvor du også kan rådgivning om selvskade: www.selvskade.dk. Her kan du også læse om deres tilbud om anonym rådgivning.

Du kan også starte med at ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.