Brev
Drepression og cutting
Hej BørneBrevkassen.
Jeg startede for 1½ år siden med at få en depression, fordi jeg blev holdt udenfor i min klasse. Jeg begyndte at blive indadvendt og være bange for at få venner, fordi jeg var bange for at de ville gøre det samme. Det blev værre og værre og for 4 måneder siden begyndte jeg at cutte.
Jeg følte at alle bekymringer forsvandt i det barberbladet ramte min hud. Men bagefter følte jeg mig som en usling. For 3 måneder siden fortalte jeg min mor om det. Hun ringede straks til lægen og bestilte en tid. Jeg skulle snakke med en kvinde. Hun virkede uerfaren, så jeg følte mig ikke forstået. Jeg skulle også snakke med en AKT lærer men hun forstod mig ikke, og talte til mig som om jeg var 5, hvilket gjorde jeg følte mig nedværdiget. Og efter jul snakkede jeg med en anden læge, han sagde at vi skulle vente og se til efter teenager årene.
og det er jeg bange for jeg ikke holder ud. Jeg er bange for at jeg en dag har fået nok, for jeg har før stået med en håndfuld sovepiller og sagt til mig selv, ‘Nej! Der er nogen der gerne vil hjælpe dig’. Jeg er bange for en dag at gøre en ende på det, men lige nu er det ikke det jeg ønsker, lige nu jeg ønsker bare at være glad igen.
Hvad skal jeg gøre? -Mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år Hvor er det bare super sejt af dig, at du skriver ind til os! Jeg synes, du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det, selvom du ikke har det godt. Det er der faktisk mange som har svært ved, så det synes jeg godt du kan være stolt af! Du skriver til sidst i dit brev, at du nogle gange overvejer selvmord, men at du ikke gør det, fordi du siger til dig selv, at der er nogen som gerne vil hjælpe dig, og det har du nemlig fuldstændig ret i!      Jeg kan godt forstå, at du synes, det er rigtig frustrerende at skulle snakke med en masse forskellige mennesker om, hvordan du har det, især når du føler, at de taler ned til dig og ikke forstår dig ordentligt.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvorfor den anden læge du snakkede med mener, at I bare skulle vente og se til efter teenageårene. Det at cutte er meget alvorligt og er bestemt noget, der skal gøres noget ved så hurtigt som muligt. Jeg synes simpelthen, det er så flot af dig, at du har fortalt det til din mor; det ved jeg, at der er mange, som har rigtig svært ved. Jeg tænker et lyder som om, din mor rigtig gerne vil hjælpe dig, så måske du skulle prøve at snakke med hende igen om? Så kunne du fortælle hende, hvordan du har det nu, og at du ikke føler dig forstået af hverken lægerne eller AKT læreren.
Det virker som om, din mor godt ved, at det er vigtigt, du får noget hjælp; men jeg tænker, at det ikke er sikkert, hun helt ved, hvad hun skal gøre. Du kan e.v.t. prøve at fortælle hende, at vi herinde også har noget der hedder ForældreTelefonen, som hun kan ringe til på 35 55 55 57, hvis hun har brug for at snakke med en om, hvordan hun bedst kan hjælpe dig.
Der er også en hjemmeside som hedder www.lmsselvskade.dk, måske kan både du og din mor finde nogle informationer der, som I kan bruge til at du kan få det bedre.
Du nævner i starten, at det startede, fordi du blev holdt udenfor i din klasse. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det problem mon er løst nu..? I hvert fald så tænker jeg, det er vigtigt, at du til hverdag er i en klasse, hvor du kan føle dig tryg og som en del af fælleskabet. Så hvis ikke det er tilfældet, så tror jeg, at du og din mor også skal få talt om, hvad der kan gøres ved det... Jeg håber, at du kan bruge mit svar, ellers er du altid mere end velkommen til at skrive herind igen, eller måske prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111.De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.