Brev
Darlig selvtillid
Hej,
jeg er en pige på 15 år.
Jeg er lidt over 164cm høj og vejer du 60 kilo. Mit problem er hvor ulækker og utiltrækkende jeg føler mig, jeg har den dejligste kæreste, som elsker mig for den jeg er..
Men jeg har det bare virkelig skidt i tiden, jeg hader min krop, og jeg har selvskadet før pga alt mit had, men det er virkelig slemt ligenu.
Jeg vil rigtig gerne dyrke motion, og tabe mig men jeg kan ikke holde til det med min sinds tilstand..
Hvordan kan man tabe sig uden motion? :'(
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år!
Hvor er det dejligt at høre, at du har en kæreste, der elsker dig for den, du er! Jeg tænker, at det må betyde rigtig meget for dig.
Du skriver, at du ikke kan holde til at dyrke motion, på grund af din sindstilstand. Det er sådan, at man faktisk får det bedre, og bliver gladere af at dyrke motion. Så selv om det kan føles rigtig svært at komme i gang, vil du opleve, at det bliver lettere og lettere med tiden, og at du både vil blive gladere, og sikkert også tabe dig af det. Jeg tror, det handler om at finde en motionsform, som man godt kan lide, så det ikke bliver en lidelse, hver gang man skal i gang. Så kan det være rigtig svært at holde gejsten oppe. Måske kan du starte med at gå nogle lange ture - måske sammen med din kæreste eller en veninde? Det er ofte meget lettere – og sjovere - at komme afsted, når man er to. Så kan det ligefrem blive hyggeligt, og noget man glæder sig til. Hvad tænker du mon om den idé?
I kombination med motion, er det selvfølgelig vigtigt at spise sundt, hvis man gerne vil tabe sig. En af de vigtigste ting er at spise masser af grøntsager, og at holde sig fra slik, sodavand, chips m.m. Måske du kan bede dine forældre om hjælp til at spise sundere, så I fx kan få flere grøntsager til aftensmad, og købe nogle sunde ting, du kan tage med i skole.
Som jeg læser dit brev, skader du ikke dig selv længere. Er det mon rigtigt forstået? Alligevel vil jeg lige fortælle dig, at hvis du har brug for nogen at snakke med det om, er der en rigtig god rådgivning, der hedder LMS (Landsforening mod spiseforstyrrelse og selvskade), hvor du kan få gratis og anonym rådgivning. Du kan læse mere på deres hjemmeside www.selvskade.dk. Du kan også ringe til dem mandag – torsdag kl 18-20 på tlf. 70 10 18 18.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen