Brev
Cuttning
Hej
jeg er en pige på 12 år
Her for noget tid siden jeg var begyndt at få nogle overvejelser om at cutte.
Også her for to uger siden cuttede jeg
jeg fortalte det til nogle veninder og i sidste uge fortalte jeg det til en pædagog fra min klub som er min kontaktvoksen og jeg lovede mine veninder og pædagogen jeg aldrig ville gøre det igen.
Jeg fortalte en pige fra min parallel klasse det og nu ved hele overgangen det.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12.
Det lyder som om, at det er nogle svære ting, du går igennem lige nu. Det er flot og modigt, at du har fået sagt det til en voksen, og at du skriver herind. Det viser, at du er en stærk pige, og at du er god til at bede om hjælp, hvilket er en stor styrke at have.
Det kan være svært, at der er mange fra skolen, der nu ved det om dig, fordi man måske kan komme til at tænke på, hvad de andre tænker om én. Men der skal du huske på, at du har gjort det helt rigtige – fortalt det til nogen, som kunne hjælpe dig.
Nu ved du til gengæld, at næste gang du får behov for hjælp, så kan det være, du skal fortælle det til nogen få, som du stoler på og som kan hjælpe dig, eller kun fortælle det til en voksen, som du føler dig tæt på og som du også føler du kan stole på. Jeg tænker også, at hvis nu nogen fra årgangen spørger til det, så kan du måske sige til dem, at du ikke ønsker at tale med dem om det, fordi du taler med en voksen om det i stedet for.
Det lyder som om, at det er noget, du ikke ønsker at gøre igen, hvilket jeg bliver glad for at læse. For det hjælper ikke på noget at skade sig selv. Men jeg kommer også til at tænke på, hvorfor du mon fik overvejelser om at cutte for noget tid siden? Ofte er det sådan, at ved at cutte flytter man det, der er ubehageligt indeni, til at være en smerte udenpå. For det kan føles bedre et kort sekund at få mere ondt udenpå huden end indeni, hvor tankerne og følelserne er. Men hvis man har følelser indeni, som er ubehagelige og svære at holde ud, så er det vigtigt, at man får hjælp til det.
Derfor tænker jeg også på, om dine forældre mon ved det? For det er vigtigt, at de ved, at du på et tidspunkt fik lyst til at cutte, så de kan støtte dig, så det ikke sker igen. Det er også vigtigt, at du får talt med nogen, måske dine forældre eller din kontaktvoksen, om hvorfor du fik lyst til det, så du kan få det bedre.
Jeg er glad for, at du har en voksen at tale med på din klub, og hvis du har brug for hjælp til at fortælle dine forældre det, kan det måske hjælpe at vise dem dit brev og mit svar.
Kærlig hilsen BørneTelefonen