Cuttning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12.

Det lyder som om, at det er nogle svære ting, du går igennem lige nu. Det er flot og modigt, at du har fået sagt det til en voksen, og at du skriver herind. Det viser, at du er en stærk pige, og at du er god til at bede om hjælp, hvilket er en stor styrke at have.

Det kan være svært, at der er mange fra skolen, der nu ved det om dig, fordi man måske kan komme til at tænke på, hvad de andre tænker om én. Men der skal du huske på, at du har gjort det helt rigtige – fortalt det til nogen, som kunne hjælpe dig.

Nu ved du til gengæld, at næste gang du får behov for hjælp, så kan det være, du skal fortælle det til nogen få, som du stoler på og som kan hjælpe dig, eller kun fortælle det til en voksen, som du føler dig tæt på og som du også føler du kan stole på. Jeg tænker også, at hvis nu nogen fra årgangen spørger til det, så kan du måske sige til dem, at du ikke ønsker at tale med dem om det, fordi du taler med en voksen om det i stedet for.

Det lyder som om, at det er noget, du ikke ønsker at gøre igen, hvilket jeg bliver glad for at læse. For det hjælper ikke på noget at skade sig selv. Men jeg kommer også til at tænke på, hvorfor du mon fik overvejelser om at cutte for noget tid siden? Ofte er det sådan, at ved at cutte flytter man det, der er ubehageligt indeni, til at være en smerte udenpå. For det kan føles bedre et kort sekund at få mere ondt udenpå huden end indeni, hvor tankerne og følelserne er. Men hvis man har følelser indeni, som er ubehagelige og svære at holde ud, så er det vigtigt, at man får hjælp til det.

Derfor tænker jeg også på, om dine forældre mon ved det? For det er vigtigt, at de ved, at du på et tidspunkt fik lyst til at cutte, så de kan støtte dig, så det ikke sker igen. Det er også vigtigt, at du får talt med nogen, måske dine forældre eller din kontaktvoksen, om hvorfor du fik lyst til det, så du kan få det bedre.

Jeg er glad for, at du har en voksen at tale med på din klub, og hvis du har brug for hjælp til at fortælle dine forældre det, kan det måske hjælpe at vise dem dit brev og mit svar.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.