Brev
Cutting en gang i mellem
Hej BørneBrevkassen.
Jeg er en 17 årig pige der nu pt går på gymnasiet. Jeg har fået nogle rigtig gode veninder der, som bare har været en slags “lettelse” for mig. Før da jeg gik på folkeskole følte jeg mig hele tiden “underkuet” eller hvad man skal sige. De veninder jeg havde havde det med at nedgøre mig, som de troede var sjovt, og de troede jeg var med på det.
Jeg mener det var i 7. klasse jeg startede med at cutte. – Ikke særlig meget. Bare et enkelt snit 1 gang i månden eller noget. Jeg fik den følelse ( som så mange andre) at det hele var min skyld, og ja.. cuttingen hjalp mig igennem det. Den dag i dag cutter jeg stadig i mellem.
Det kan sikkert også have noget at gøre med at jeg ind imellem også føler mig “underkuet” herhjemme. Jeg føler mine forældre “ser mere” i mine storesøskende ( 1 storesøster/ 1 storebror) Og de roser dem heeeeleeeee tiden.. Jeg er simpelthen ved at springes en gang imellem. For hver gang jeg har gjordt noget godt så ” Nååå, ja.. det var da flot… – Straks videre til min søster… eller noget. ( Beskriver det meget kort, for ellers kunne jeg vidst skrive flere sider) 😉
Det jeg vil have hjælp med, hvis man kan kalde det det er: At jeg ikke tænker selvmordstanker, men bliver ved med at cutte i mig selv, som sagt et en gang i månden eller to ( for at påminde mig, hvis man kan kalde det det) .. – Hvordan skal jeg stoppe med det?
Jeg har læst flere steder at man skal kontakte en man kan stole på o.s.v men har meget svært ved at åbne mig op. Ingen gang for de veninder jeg har nu på GYM kan jeg ikke åbne mig rigtigt op. Jeg føler at der er noget “mere” inde bag. Men kan bare ikke “vise” det frem.. Hvis jeg ikke rigtig tør at åbne mig op til nogen hvad skal jeg så gøre?
– Håber i forstod en lille del af dette her, og at det ikke var alt for forvirrende. Det var faktisk enormt dejligt at skrive det ned, for at “kunne se det med sine egne øjne” – Den meget generte 17- årige pige.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Det er godt at høre, at du har fået nogle veninder i gymnasiet, som du kan stole på, og som accepterer dig. Jeg kan godt forstå, at du føler dig lettet, for du er nu fri for det pres, der lå på dig, da du gik i folkeskolen.
Du skriver, at du gerne vil have hjælp til at stoppe med at cutte. Det er en rigtig god idé, at du tager dig selv alvorligt på det punkt.
Grunden til at man vælger at cutte, er faktisk tit, fordi der er noget i livet, der er svært at håndtere. Du beskriver, at du ofte føler dig overset af dine forældre, og at de ser dine søskende mere, end de ser dig. Mon du nogensinde har sagt noget om det til dine forældre, eller mon du altid har gået med det alene?
Hvis du tror, at der er en chance for at en eller begge dine forældre vil lytte til dig, skulle du måske overveje at fortælle, hvordan du føler dig overset?
Hvis det er svært at sige, kunne du evt. skrive et brev til dem, sådan som du nu har skrevet brev til BørneBrevkassen.
Som du selv skriver, kan det at få sine tanker skrevet ned, være en stor lettelse, og det lyder som om, du har gået alt for længe med det selv.
Du kan sagtens få hjælp til at stoppe med at cutte, uden at du skal føle dig presset til at åbne op på en måde, du synes er for svært.
Der findes en hjemmeside
www.lmsselvskade.dk
hvor du dels kan læse lidt om, hvorfor man vælger at skade sig selv, og også kan se, hvordan du kan få hjælp. Jeg tænker, at deres tilbud om at blogge eller chatte vil passe godt til dig.
Du kan naturligvis også vælge at logge dig ind på vores UngeChat eller SMS – rådgivning, hvis du foretrækker det.
Begge steder vil du finde rådgivere, der kan vejlede dig og hjælpe dig videre. Jeg vil ønske dig held og lykke med det.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.