Brev
Cutting
Hej ( 12-årige pige )
Det er meget svært for mig at skrive det her brev fordi jeg er bange for nogle vil finde ud af hvem jeg er!
Har et problem.. for et par uger siden begyndte jeg at cutte, gør det nærmest være dag, har gjort det rimelig mange steder, og ved ik hvad jeg skal gøre…Har sagt det til en af mine gode veninder og til min bedste ven! Det er meget svært for mig at sige det til min bedste ven, fordi jeg er bange for han vil blive sur eller sige at jeg skal sige det til min mor! Han har sagt til mig at jeg ik må give op eller give slip, for så vil han også give op! Han siger han ik vil miste mig og jeg vil heller il miste ham!
Min mor eller far skal ik vide noget, for er rat bange for at sige det til dem!!
Ved ik grunden til at jeg gøre det! Men har været ked af det være dag siden november sidste år! Og er bare blevet mere og mere deprimeret med dagene der er gået!
Har brug for hjælp…🙏
– 12-årige pige!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige,
Tak, for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver her og beder om hjælp, selvom du synes det er svært. Du har nemlig brug for hjælp fra nogle voksne.
Allerførst kan jeg forsikre dig om, at der ikke er nogen, der finde ud af at du har skrevet her. Du er helt anonym, og vi på BørneTelefonen, ved ikke engang hvem du er. Så du kan være helt rolig.
Jeg lægger mærke til i dit brev, at du skriver, at du faktisk ikke har lyst til at cutte. Men du kommer til det, fordi du er så ked af det.
Det er en rigtig dårlig idé at skære i sig selv, det fornemmer jeg også godt du ved. Cutting er aldrig en løsning, heller ikke selvom man har været ked af det i længere tid. Grunden til at det ikke er en løsning, er fordi selvskade kun flytter smerten fra ét sted til et andet. Det får ikke smerten til at gå væk. Giver det mening? Det er som at sætte et lille plaster på et sår, der faktisk skulle have været syet på sygehuset.
Det er rigtig godt, at du har talt med dine bedste venner om det. Det er altid en god idé, at sige det til nogen man stoler på når man har det svært. Det lyder som om, at du har nogle gode venner. Og det er godt, at du har tillid til dem. Det er rigtig vigtigt og godt.
Når du skriver, at du er bange for, at din bedste ven bliver sur på dig, så tænker jeg, at det er fordi din ven også godt ved, at det kun gør det hele værre i længden. Og at hvis han bliver sur, så handler det med stor sandsynlighed om, at han bekymrer sig rigtig meget om dig. Og holder meget af dig.
Du skriver også at du er bange for, at han vil have dig til at sige det til din mor.
Og jeg tænker faktisk, at det ville være det helt rigtige at gøre. Nemlig at sige det til din mor. Det er rigtig vigtigt, at de voksne omkring dig, ved at du er ked af det. Og at du har brug for hjælp til at blive glad igen.
Ingen skal gå og være ked af det eller deprimeret hver dag.
Derfor vil jeg – nok ligesom din bedste ven – råde dig til at tale med en voksen, du føler dig tryg ved. Hvis du synes det er alt for svært at sige, kan du overveje at skrive det i et brev til din mor. Eller vise hende brevet her og mit svar. Det ved jeg fra andre børn og unge kan hjælpe meget.
Du kan også tale med din lærer, hvis du har en du har tillid til. Hvis du synes det er lettere. Din lærer har pligt til at sørge for at du trives i skolen. Din mor skal sørge for at du har det godt derhjemme. Men tit hænger de to ting jo sammen, og derfor er det også godt, at få fortalt det til enten den ene – eller den anden.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Måske kan du gøre det, næste gang, du får lyst til at cutte? Så kan du tale med en voksen, istedet for, og fortælle, hvilke tanker du har. Så kan vi sammen finde ud af, hvad du kan gøre i stedet for som kan hjælpe dig.
Du kan også finde gode råd til at stoppe med selvskade på vores hjemmeside: Selvskade eller hos Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade
Jeg håber du vil bruge det mod du har vist ved at skrive herind, til at få fortalt om din situation til en voksen tæt på dig.
Tag din gode ven med. Det er altid nemmere, når man har nogen at støtte sig til undervejs.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen