Brev
Cutting
Jeg har cuttet men er stoppet igen.
Jeg har snakket med nogle venner om det men ingen voksne da jeg er bange for at fortælle mine forældre det.
Jeg elsker at gå i t-shirts… men fordi jeg har ar på min arm kan jeg ikke rigtig gå med noget uden ærmer.
Hvad gør jeg når det bliver sommer ?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hvor er det bare godt, at du har skrevet ind til BørneTelefonen.
Jeg hører, at du har cuttet i dig selv, men er stoppet igen. Først vil jeg starte ud med, at sige at det simpelthen er så sejt at du er stoppet med at cutte i dig selv. Det kan du bare være stolt af!
Jeg læser også at du gerne vil gå med t-shirts, men det er svært, fordi man kan se dine ar. Du har nemlig ikke fortalt det til nogen voksne, så de vil kunne se dine ar og det er her dit dilemma opstår? Er det mon rigtigt forstået?
Først vil jeg sige, at jeg tænker det er meget vigtigt, at du får fortalt en voksen om, at du har cuttet i dig selv. Det er ikke noget man skal gå med alene og er meget vigtigt, at man får delt det. Selvom du er stoppet med at cutte nu, kan det være rart, at have en man kan snakke med på et senere tidspunkt.
Til at starte med behøver det ikke være dine forældre. Måske du har en anden voksen i dit netværk som du tænker vil være god at snakke med? Det kan være en lærer henne fra skolen, en moster eller onkel, eller måske en af dine venners forældre?
Hvis du tænker, at de bliver bekymrede over, at du har skadet dig selv, så kunne det være en idé, at du og dem, du vælger at snakke med får rådgivning hos: selvskade
Der er meget god viden om, hvorfor man skader sig selv, hvordan man kan få hjælp til at stoppe og hvordan forældre eller andre voksne kan hjælpe bedst muligt.
Nu ved jeg ikke hvor langt nede dine ar er, men måske du kan finde trekvart ærmet t-shirts – altså t-shirts der dækker til lidt ned over albuen? Jeg ved også der findes noget lotion og blid massage, der kan hjælpe på ar. Du kan eventuelt gå på apoteket og spørge om de har noget, der kan hjælpe på at reducere dine ardannelse.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig. Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111, der sidder mange søde voksne som altid er klar på at snakke med dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.