Cutting..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev, det er rigtigt godt du skriver hertil. I dit brev fortæller du om, at du er begyndt at cutte. Det er sejt af dig, at du kan skrive herind til og fortælle om, at du er begyndt på det. Jeg ved fra andre der cutter, at de kan have svært ved at fortælle om det, du har allerede haft mod til at fortælle det en gang, ved at skrive hertil – flot gået af dig.

Jeg kan godt forstå dig, når du er usikker på, hvordan du skal fortælle det til dine forældre. Jeg kender ikke dine forældre, og derfor kan jeg ikke forudsige hvordan de vil reagere. Alligevel tænker jeg, det er helt rigtigt af dig, at du gerne vil fortælle dem om hvad du er begyndt på.
Kan det være en løsning for dig, at vise dem dit brev herind til? På den måde kan de læse, at du er bekymret og har brug for dem, og gerne vil have deres hjælp og støtte.

En anden mulighed for dig, kan det være at du skriver et nyt brev til dem? Måske kan du starte det med at skrive -at du eksempelvis har brug deres hjælp, -at der er noget svært du gerne vil tale med dem om, eller måske har du selv en formulering, du tænker passer til det du vil skrive.

Når dine forældre læser dit brev, kan det være at det er en idé, at i sammen snakker om de tanker, følelser og det der indviklet og svært for dig. At få det sagt, det letter og giver plads og ro. Måske kan i sammen læse om det at skærer i sig selv 'cutting', så I kan snakke om det, uden at være helt skræmt over det?
Jeg vil anbefale dig en rådgivning, den hedder http://www.lmsselvskade.dk/ Det er en rådgivning, hvor du og også dine forældre kan finde gode råd og vejledning, i forhold til hvordan du kan få det bedre. Kan du se det som indgangsvinkel til at få fortalt dine forældre det, måske vise dem siden på nettet?
Inde på hjemmesiden er der en folder til pårørende hvor der står noget om, hvordan de kan støtte dig. Kan du selv downloade folderen til dem? Måske kan du bruge den til, at få det fortalt til dine forældre. Hvis du tænker det med folderen er en løsning for dig, kan du downloade folderen via dette link: http://www.lmsselvskade.dk/Images/Foldere/Selvskade_paaroerende_net.pdf Eller også kan I sammen læse og snakke om det.

Når du har mod og lyst til at fortælle dine forældre det, så tænker jeg, at det er fordi du er tryg ved dem og ved, at de vil hjælpe dig. Så måske kan du vise dem brevet, eller skrive et brev til dem, i dag - så ikke du skal gå rundt med det alene meget længere.

Måske er dine forældre usikre på, hvordan de bedst kan hjælpe dig, ligesom du selv er usikker på, hvordan de vil reagere på det, du gerne vil fortælle dem.  Så kan de også ringe til vores ForældreTelefon på 35555557, og tale med en af vores rådgivere.
Har du selv spekuleret på, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 ? Der har du mulighed for, at italesætte det du gerne vil sige til dine forældre. Måske kan det, at du taler med en rådgiver om det, gøre det lettere for dig at fortælle?

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.