Brev

Cutting

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Mange tak for dit ærlige brev omkring hvordan du går og har det. Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet til BørneTelefonen, for det får mig til at tænke, at du virkelig ønsker at få – og tage imod – den hjælp og støtte, du har brug for, for at få det bedre.

Jeg forstår godt, at du har fået nok af at have det sådan, og jeg vil derfor rose dig rigtigt meget for, at du har forsøgt at tale med din mor, for det er rigtig modigt at turde bede om hjælp.

Det lyder som om, din mor ikke rigtigt forstod, hvor alvorligt det er, og som du selv siger, så har hun meget om ørerne. Så kan det godt være svært at trænge igennem til de voksne. Men det er stadig dine forældres ansvar, at du har det godt, så jeg tænker, at det nok er nødvendigt at prøve på en anden måde, så de forstår, at de er nødt til at gøre noget. Er der mon nogle tidspunkter, hvor det er lettere at få din mors eller fars opmærksomhed? Måske når I kører i bil sammen? Eller hvis I spiser morgenmad sammen i weekenden, hvor der er lidt mere tid end til hverdag? Måske kan du vise dem dit brev og mit svar til dig – enten ved at sende dem et link eller ved at printe brevet ud.

Det kan være, det vil være lettere at tale med en lærer, et familiemedlem, en nabo eller en anden voksen du kender..? 

Selv om du ikke føler, at et halvt år er lang tid at have skåret i sig selv, så bliver jeg bekymret, og det fornemmer jeg også, at du selv er. Det, der er problemet med cutting er, udover at det er risikabelt, er at det kun letter den indre smerte meget kortvarigt. Derfor skal du have en anden og bedre hjælp til at få det bedre. Jeg kan give dig nogle forslag, men det er vigtigt, at du også får talt med nogen om det, så du ikke skal gå alene og føle, at det er dit eget ansvar at få det bedre.

Måske kan du prøve bekæmpe trangen når den kommer og sige til dig selv, at du skal vente 5 minutter og så bruge de 5 minutter på at aflede dig selv, ved at høre noget højt musik, gå en tur, tage et bad eller skrive i en dagbog om hvordan du har det. Hvis ikke det lykkes, så giv dig selv endnu 5 minutter hvor du prøver at finde noget andet at tænke på og på den måde til sidst ende med få afledt dine tanker, på noget andet end at skære i dig selv. 

Du må også gerne ringe til BørneTelefonen på 116 111 og bede en af de voksne rådgivere om hjælp til at aflede dig fra at skære i dig selv – enten ved at snakke om, hvad du er ked af eller ved at snakke om noget helt andet, så du kan komme fra tanken om at skære i dig selv. Du skal bare sige til rådgiveren, hvad du har brug for, så vil snakke med dig om det og hjælpe og trøste dig.

En anden ide er, at du hvis du har tidspunkter hvor du har det lidt bedre, skal prøve at komme i tanke om ting du godt kan lide at lave. Måske kan du godt lide fx. at være sammen med dyr, at bage, lave puslespil, læse bøger, se film eller cykle ture. Prøv om du kan skrive en liste med fx 5 ting, du godt kan lide at lave, det kan være hvad som helst, bare det er noget du tror du synes om.
Så har du listen at gå efter, hvis du er ked af det og har brug for at gøre noget godt for dig selv. Det vil også være rigtigt godt, hvis du kan gøre en ting fra listen hver dag, for på den måde at få noget rart og positivt ind i hverdagen og træne dig i at kunne lide dig selv mere og få et bedre selvværd.

Derudover så vil jeg anbefale dig at kigge på denne hjemmeside: http://www.lmsselvskade.dk/, hvor der står en masse om, hvor man kan få hjælp.

Du fortjener at få hjælp, så du kan få det bedre. Jeg håber det bedste for dig.

Mange hjertelige og varme hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

LMS

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat