Brev
Cutting
Hej. Jeg har lige begyndt at cutte igen, eller det vil sige har gjort det en uge. Har gjort det før og det varede også en uge. Ved godt at det nok er dumt, men det er min livlinje.
Efter jeg stoppede med ar cutte der sidst forsøgte jeg 3 gange selvmord via panodiller. Men det lykkedes mig ikke. Så nu køre mit liv på cutting! Gør det flere gange dagligt, og ved ikke hvordan jeg på nogen måder kan få en nogenlunde weekend hos min far(mine forældre er skilt).
Jeg har gjort alt det fordi jeg har en sygdom og et dårligt forhold til min far. Ved ikke hvordan jeg på nogen måde kan komme fra det igen! Allerede nu glæder jeg mig til at komme hjem på søndag og kunne skære i mig selv igen. Mærke følelsen. Mine forældre ved ikke at jeg cutter igen, og det skal de heller ikke vide. For forældre kan virkelig ikke sætte sig ind i det!
Man kan ikke bare lige sådan stoppe! Men hvad skal jeg gøre! Og når skaden er sket hvordan kan man skjule det udover tøj..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det er rigtig godt, du har skrevet ind til BørneBrevkassen.
Du fortæller, at du har cuttet før og nu er begyndt igen, og du ved ikke hvordan du kan komme fra det - jeg håber, jeg kan hjælpe dig!
Du skriver, at det er din sygdom og dit dårlige forhold til din far, der får dig til at cutte. Det er rigtig flot, at du umiddelbart er bevidst om, hvad du tror, der sætter det hele i gang, og også det afhængighedsforhold du føler, du har nu, at du føler, du ikke kan komme fra det igen. Det, synes jeg, er meget modigt og flot gjort af dig - og jeg tænker også, at når du så flot og tydeligt kan beskrive, hvad der sætter det i gang, at du har taget det første skridt til at ændre på, at cuttingen får lov til at styre dit liv.
For du skal vide, at der er hjælp at få, og at det er muligt at stoppe.
Du fortæller, at dine forældre ikke skal vide, at du cutter igen, og at de ikke kan sætte sig ind i det. Er det mon fordi, du tænker, at de ikke vil lytte til og hjælpe dig? Eller er det fordi, du er bange for deres reaktion (at de vil blive kede af det eller måske vrede)? Eller er det måske fordi, du har svært ved at finde de rette ord, eller havde en dårlig oplevelse sidst du fortalte det..?
Jeg kan i hvert fald godt forstå, at du tænker, at det kan være en umulighed at tale med dem... men måske du kunne overveje at vise dem dit brev til BørneBrevkassen og mit svar..? Det kan være rart, at have noget at tale ud fra, når man skal tale om svære tanker og følelser - og måske især i din situation, hvor du måske føler, at du ikke blev forstået sidst, eller at du gør din far ked af det..?
Men måske du kender en anden voksen, du har tillid til, som du kan fortælle om dine mange tanker og svære følelser, om din far eller din sygdom og om dine forsøg på selvmord..? En voksen der kan hjælpe og støtte dig. Det kan måske være din læge, en lærer på din skole, sundhedsplejersken på skolen eller en helt tredje?
Jeg tænker også, det må være hårdt for dig at gå med bekymringen for, at sårene bliver opdaget... Du skriver i hvert fald, at du gerne vil skjule det.
Alt i alt er det for mig at se vigtigt, at du finder frem til en voksen, du kan tale med og betro dig til.
Er det svært for dig at finde frem til en. Vil en anden mulighed kunne være, at du tog kontakt til Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade - LMS. De har mange forskellige måder at hjælpe unge mennesker på, der skader sig selv. Du kan læse mere om dem her http://www.lmsselvskade.dk
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en af vores dygtige rådgivere der. Måske de kan hjælpe dig på andre måder..?
Jeg håber, du finder den hjælp, du har brug for.
Venlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.