Cutting

hvorfor cutter jeg?

Jeg har både sår/ar på arme og ben.

Kun to veninder hved det, men hvordan fortæller jeg mine det?

Og skal jeg overhovedet fortælle dem det?!

Jeg hved heller ikke hvorfor det er forkert…jeg er bare så forvirret!

Jeg har enda prøvet at overdose mig selv oppe i skolen. Det fandt mine forældre så ud af… Men jeg kan heller ikke finde en grund til hvorfor jeg gør det?

Jeg er den populæreste pige i klassen og i følge de andre den flotteste og tyndeste?

Jeg har også et problem med mad..

Jeg spiser som en mus siger både venner,familie og bekendte. Men bare nogen kalder mig tyk knækker jeg sammen i gråd?

Hjælp mig pleas…

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12.

Tak for dit brev. Jeg er ked af at høre at du skader dig selv og har prøvet at tage en overdosis. Jeg tænker, at det er noget du gør, fordi du har det rigtigt svært indeni. Det er ikke altid vi selv er helt klar over hvorfor vi handler, som vi gør, og nogle gange kan det være vanskeligt at mærke efter hvad det er der er så svært.
Du skriver i dit brev ,at du er populær i klassen og andre synes du er flot. Jeg tænker ,at det er vigtigt at du prøver at holde fast i at andre godt kan lide dig, og måske begynder at tro på det selv. Det lyder til at du kæmper med dit selvværd og samtidig har høje forventninger til dig selv om hvordan du skal være og se ud. Er det mon rigtigt?
Der er mange, der kæmper med lavt selvværd, og særligt i teenageårene kan det være svært at tro på sig selv og samtidig leve op til andres krav og forventninger. Jeg tænker at du kommer til at bruge cutting og det med at spise meget lidt, som en måde at klare svære følelser. Er det mon noget du kan genkende det? Når noget er svært indeni, kan det nogle gange være nemmere at mærke smerten udenpå, ved f.eks. at cutte sig, eller ved at spise meget lidt, så man oplever at have kontrol. Desværre er det ikke nogen løsning på sigt, da de ting, der er svære ikke blive løst og kroppen tager skade.

Jeg tænker derfor også, at det kunne være godt, hvis du fik delt dine følelser og usikkerhed med en, der også kan give dig nogle redskaber til at få det bedre. Det kan f.eks. psykologer hjælpe med.

Men allerførst, så tænker jeg, at det er vigtigt, at de voksne, som er omkring dig, ved hvordan du har det og de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der kunne være den rigtige hjælp til dig.

Du skriver, at du har fortalt det til nogle veninder. Hvor er det dejligt, at du har gode veninder, som du har tillid til. Måske kan dine veninder hjælpe og støtte dig med at fortælle dine forældre eller nogle andre voksne - f.eks. en lærer, om hvordan du har det, hvis du måske selv syntes, at det kan være svært at gøre alene.

Jeg tænker også, at jeg vil henvise dig til et sted, der hedder LMS, som ved rigtig meget om hvordan man kan have det, når man cutter og har et problem med mad. Du kan se mere her:http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk/

Jeg håber, du fik svar på dine spørgsmål.
Du er altid velkommen til at skrive til os igen, og til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste hilsner og ønsker om en god jul.
Børnetelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.