Brev
cutting
hej.
her for lidt over to år siden begyndte jeg at skære lidt i mig selv, jeg gjorde det ikke så meget kun 3 gange tror jeg. jeg gjorde det fordi jeg ikke følte mig god nok. Jeg blev mobbet en del, havde det generelt ikke godt. jeg fortalte til mine forældre at jeg blev mobbet og ikke følte mig god nok, men jeg fortalte ikke at jeg også havde skåret i mig selv af den grund.
jeg flyttede skole, og havde det super godt jeg skar heller ikke længere i mig selv. indtil at der her for et lille årstid siden kom en pige ind i klassen, som havde gennemgået præcist det samme som mig, altså derfor også skåret i sig selv, men hun stoppede også efter hun flyttede. hun er den dag i dag også min bedsteveninde.
men her den anden dag sagde hun til mig at hendes papfar havde slået hende og sagt at hvis hun sladre, så vil han komme efter hende. hun blev jo selvfølgelig utrolig bange. i går viste hun mig at hun havde skåret i sig selv igen.jeg blev selvfølgelig utrolig ked af det, og går nu og tænker meget på hvad jeg mon kan gøre eller sige for at hjælpe hende?
håber i vil svare, da det er noget det betyder en del
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det flot du skriver herind omkring din bekymring for din veninde, stor respekt for at du ønsker at hjælpe hende. Først vil jeg sige, at det er rigtig godt at høre at du har fået det meget bedre på din nye skole, og du er stoppet med at skære i dig selv.
Det lyder som om, at din veninde har det hårdt derhjemme med en stedfar der slår hende, så det er ikke så underligt hvis hun har det skidt.
Man kan ikke løse problemerne for andre, men man kan støtte ved at lytte. Som jeg læser dit brev, så hjælper du allerede din veninde. Alene det at du hører på hende og viser hende omsorg, er helt sikkert en stor trøst for hende. Måske kan det være en idé at kikke på denne hjemmeside
www.selvskade.dk
, I kan måske kikke på den sammen.
Jeg kan godt blive bekymret for, hvordan din veninde har det derhjemme! Når stedfaren slår og siger til din veninde, at hvis hun sladrer, så vil han komme efter hende, så tænker jeg på hvordan stemningen i øvrigt er i hjemmet?
Det er ikke i orden at slå og det er heller ikke i orden at stedfaren truer din veninde til tavshed, så jeg tænker at det vil være rigtig godt for din veninde at få hjælp af en voksen til at håndtere de ting der sker i hjemmet. Mon hun kan tale med sin mor om det, og fortælle hvad stedfaren har gjort og truet hende med? Mon, hendes mor kan hjælpe hende? Eller en anden voksen der kan hjælpe med, hvad der er bedst at gøre, for at få situationen i hjemmet til at blive bedre. Det kan være en voksen fra familien, en tante eller onkel. Måske er der en sød lærer på skolen eller i fritidsordningen, som hun eller I kan snakke med? Det er i hvert fald vigtigt, at hun får hjælp så hun ikke bliver slået og truet igen.
Har du tænkt på, om dine forældre kan støtte hende i at få hjælp? Det kan være, at de har overskud til at hjælpe, måske tage kontakt til skolen og fortælle læreren eller skolelederen om, at hun bliver slået derhjemme, og derfor har brug for hjælp.
Det kan også være en mulighed, at underrette kommunen anonymt. Det kan dine forældre gøre, så har kommunen pligt til at gøre noget ved sagen...mon det er noget de vil hjælpe din veninde med? Måske, skal du vise dem dit brev og mit svar, så de forstår hvad det handler om?
Din veninde er også meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på 116 111 for at tale med en af vores søde rådgivere, eller hun kan chatte med en rådgiver. Måske kan I sammen ringe herind eller chatte, hvis hun gerne vil have det.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.