Brev
Cutting
Hej
Jeg er begyndt at cutte for noget tid siden.
Jeg havde det virkelig dårligt med mig selv, har virkelig ingen selvtillid!
Ukendte personer ringede og svinede mig til hele tiden. Det varede virkelig lang tid, fik nyt nummer, men det fortsatte bare.
En aften fik jeg bare nok, jeg brød fuldstændig sammen!
Jeg vidste slet ikke hvad jeg skulle gøre, så jeg tog min passer og begyndte at skære i min underarm. Jeg følte en underlig følelse, men på en måde var det rart at komme ud med alt min smerte som jeg havde indeni..
Ved udmærket godt det er forkert og vil virkelig godt stoppe,fordi jeg ved jeg komme til at fortryde de ar.. Men jeg synes ikke bare lige man kan sige nu stopper jeg med det, føler det tager længere tid.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at stoppe, så har i et godt råd til mig?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pigeHvor er det godt, at du skriver herind. Det er første skridt i at hjælpe dig selv. Et skridt du selv med dit eget mod har taget og det skal du være stolt af. At du til sidst i dit brev beskriver, at du godt ved at det er forkert og virkelig gerne vil stoppe er endnu et tegn på, at der bor noget stærkt indeni dig, som du måske ikke selv har opdaget helt endnu. Jeg er lidt nysgerrig efter, om du har talt med nogen om de ubehagelige opkald? Kender dine forældre til opkaldene? Har du mon fået hjælp til måske at melde opkaldene til politiet? Jeg synes faktisk, at det lyder som om det er en sag de skal tage sig af, så du blot skal tænke på dig selv og at få det bedre. Jeg ved godt, at det måske nogle gange kan virke voldsomt, at skulle tale med politiet, men det er deres opgave at hjælpe til og måske kunne stoppe de skyldige. Når tingene håber sig op inden i en og man ikke kan få det ud gennem de almindelige kanaler, men bare har følelsen af, at det skal ud, så kommer nogen nogle gange til at gøre skade på sig selv. Det er bestemt ikke, som du selv skriver, en god løsning, men fornemmelsen af at få noget ud og at det på en underlige måde føltes rart at komme ud med al din smerte på den måde, som du skriver, er ikke så unaturlig. Men det der føles rart, er rigtig tit det, at få det ud, ikke selve den fysiske smerte. Kender du mon det? Man kan få indvendig smerte ud på mange andre og bedre måder. F.eks. ved at tale med nogen om, hvad man gemmer på af tanker og følelser. Det er ikke altid nemt, men i længden er det bedre og hjælper dig dybere inde. Giver det mon mening? Som du skriver bliver du måske senere i dit liv ked af de ar der kommer. Det viser mig at du tænker på din fremtid og det er god evne at have: Du ved at lige nu er tingene indeni dig ikke som de skal være, men du tror på en fremtid, som du tror kunne være lysere, hvis du får hjælp og det her stopper. Det er en fantastisk evne at have, at håbe på bedre og hjælpe sig selv i den rigtige retning. Derfor tænker jeg måske, at du kan bruge netop det håb og ønske til at turde tale om det svære og dit inderste med nogen, som kan hjælpe dig endnu mere på rette vej. Der findes et sted, som hedder LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade), som hjælper mennesker, der gerne vil stoppe med at skade sig selv. Måske kunne du kigge lidt på deres hjemmeside her:
http://www.lmsselvskade.dk/
Hos LMS har de mange forskellige måder, som de kan hjælpe og støtte dig.
Jeg ønsker dig alt godt. Kærlig hilsen Børnetelefonen