Brev
Cutter/Stemmer i hovedet.
Ja, jeg er en pige på 12, som har en veninde på 13.
Hun skærer i sig selv, og høre stemmer, som hun siger, hun kan kontrollere.
Men altså vores klasse har lige været i Tyskland, så da jeg skulle klippe mine negle, var min negle-saks væk troede jeg, men min veninde sad med den, og skar i sig selv.
Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal/kan gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Hvor er det fint at du skriver herind, og søger råd. Du virker til at være en meget betænksom og omsorgsfuld veninde, som gerne vil hjælpe din veninde til at få det godt.  Det håber jeg, at din veninde også mærker…?
Du skriver ikke rigtigt hvordan du har det med oplevelsen. Men jeg gætter på, at du nok er blevet lidt forskrækket og måske også lidt ked af, at se din veninde skære i sig selv? Måske har tankerne fyldt så meget på jeres tur til Tyskland, at det har været svært at nyde turen? Det er ikke ok, at du skal bære på bekymringer alene. Så er det godt, at du skrev ind til mig og få råd til at finde ud af, hvad du kan gøre
Det kan være forvirrende at være veninde med en, som har det svært. Man kan få en følelse af at se på en man holder af, som ikke har det godt, uden at få lov til at hjælpe. Så, det er helt normal, at man kan blive i tvivl om, hvad man skal gøre. Det kan være, at du måske egentlig godt ved, hvad du helst vil gøre for at hjælpe. Men bliver i tvivl fordi din veninde, måske overbeviser dig om, at hun kan kontrollere det, og måske har bedt dig om at holde det hemmeligt?  Selvom hun siger, at hun kan kontrollere det, fornemmer jeg, at det, der skete i Tyskland, viste dig noget andet end kontrol... Mon det også er sådan du oplever det?
Mon du har talt med nogen om det, der skete i Tyskland , hvor du finder din veninde mens hun skærer cutter sig? Når jeg spørger, er det fordi det er vigtigt, at du får talt med en voksen, du stoler på, så du ikke går alene med det. Det er for stort et ansvar og hemmelighed at bære, alene.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du taler med en voksen om, at din veninde skærer i sig selv og hører stemmer. Måske siger hun, at hun allerede sagt det til sine forældre eller en anden voksen. Men, når du også fortæller det, er der større chance for, at hun får den hjælp, hun har brug for. For hun har brug for hjælp - også selvom hun selv siger noget andet. Hun skal have god hjælp fra voksne, som kan tage ansvar for, at hun får det godt igen. Mon du er enig i, at det vil være det bedste for hende?
Jeg tænker på, om du kan sige det til dine forældre? – Måske vise dem dit brev og mit svar? Eller snakke med en lærer fra klassen og vise brevet til læreren? Det kan også være, at dine forældre kan snakke med læreren eller dine venindes forældre? Måske er der en anden voksen, som du selv ved er god at sige det til?
Hvordan vil du mon have det med at snakke med en voksen om det? Vil det være en lettelse, at en voksen kan hjælpe dig med at hjælpe din veninde? Det tror jeg….
Når nogen skader sig selv, ved at skære, er det ofte fordi der er noget i deres liv som er svært. Noget som kan være svært at sige til andre. Det kan også være, at din veninde ikke helt ved, hvorfor hun skader sig selv? Måske har du spørgsmål eller noget du ikke helt forstår – fx hvorfor hun skader sig selv? Så kan det være, at du og dine forældre kan kigge på en hjemmeside, som hjælper dem som skader sig selv. Man kan også læse om, hvordan det er at kende en, der skærer i sig selv  og hvad man kan gøre. Du kan klikke på linket og læse mere om, det at kende en, der skærer i sig selv: http://www.lmsselvskade.dk/for-paaroerende/
Jeg håber du har fået nogle råd, du kan bruge. Jeg håber også, at du har fået mod på at snakke med voksne, der kan hjælpe dig med at hjælpe din veninde
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste tanker fra
BørneTelefonen