Brev
cutter
hej.
jeg har haft et problem med mig selv i rigtig lang tid, så for 3-4 måneder siden begyndte jeg at cutte på mit håndled, jeg havde rigtig svært ved at ind se at jeg gjord noget forkert, så jeg købt en bog og skrev alle mine tanker ned om hvorfor jeg gjord det, og det hjalp.
det hjalp mig i en måned, men nu er jeg begyndt at gøre det igen. jeg ville rigtig gerne stoppe, fordi jeg har nogle meget store ar efter jeg cuttede sidst.
men ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg ture ikke fortælle det til nogle og det ønsker jeg heller ikke.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Hvor er det rigtig sejt og modigt gjort af dig, at skriver herind til os. Du fortæller mig i dit brev, at du for nogle måneder siden har købt en bog, hvor du skrev alle dine tanker ned, og at det faktisk hjalp dig i et stykke tid. Det fortæller mig, at du er en stærk og klog pige, der rigtig gerne vil have hjælp. Ingen skal gå rundt og have det så svært, at de har lyst til at gøre sig selv fortræd.
Jeg bliver nysgerrig på, hvad det mon var, der hjalp dig, da du skrev dine tanker ned i bogen? Og hvorfor virker det lige pludselig ikke mere? Kan det være fordi du måske inderst inde godt kunne tænke dig, at denne bog var et andet menneske, som du kunne snakke med? Jeg ved godt, at du skriver, at du ikke ønsker at fortælle det til nogen, men har du tænkt over, hvorfor du måske har det sådan?
Jeg kan virkelig godt forstå, hvis du er bange for at dele dine tanker med andre, men jeg tror måske også, at det kunne være vejen frem, så du kunne få det bedre.
Kunne der mon være en god veninde, en lærer eller en moster, der kunne være gode til at lytte til dig? Som ville kunne forstå dig og hjælpe dig til at få det bedre? Hvis du synes, det er svært at fortælle det ansigt til ansigt, så kunne du måske skrive et brev, hvor du fortalte, hvordan du har det, og at du gerne kunne tænke dig noget hjælp?
Der er rigtig mange børn og unge, som gør skade på sig selv, eller som tænker på det. Mange af dem vælger at gøre noget dejligt for sig selv, lige inden de dårlige tanker tager over. Man kunne tage et bad, gå en tur, se en god film, høre sit yndlings musik, ringe og snakke med en ven om, hvad man har lavet i skolen, eller måske spise det man allerbedst kan lide. Det hjælper rigtig mange til bedre tanker.
Jeg kender også en rådgivning, der er rigtig gode til at hjælpe, når man gerne vil stoppe med at skade sig selv. Det er Landsforeningen mod Selvskade og Spiseforstyrrelser, og du kan læse mere om dem på deres hjemmeside www.selvskade.dk.
De bedste tanker og hilsner fra Børnetelefonen