Brev
cutning i skolen / ingen trykhed:(
Hey, mit liv har ikk været så fedt de sidste par år.
Starte med anoreksi og andre spiseforstyrrelser som 13 årig, og efter 1 1/2 hårde år fik jeg det nogen lunde under kontrol, men begyndte så stille at af-reagere med cutning. Jeg kom ikke meget i skole, og jeg skændes med min mor (og græd) hver dag, og mit hjem føles ikke længere som et hjem, eftersom at jeg er bange for min mor, og når jeg opholder mig i huset, skændes vi. Vi skriger, råber, kaster ting efter hinanden, og lignende.
Hun slog mig ( det har hun altid gjort) Men så en dag, besluttede Jeg mig, at slå igen. Det har jeg så gjort siden, men min mor fortalte folk at jeg slog hende. Og glemte lige at fortælle dem, at jeg kun “slog tilbage” efter at hun havde slået, spyttet på, sparket til, eller revet i mit hår, til det røg af. Jeg skreg meget, og politiet kom tit forbi. En dag da politiet var her, cuttede jeg mig første gang. Det var rart, og jeg fik alle de dårlige følelser ud gennem den fysiske smerte, som jeg selv kunne styre.
Det blev en hverdags ting at cutte, og da der ikke var mere plads på min ene underarm, begyndte Jeg på den anden. Engang i skolen, blev det lidt stramt mellem mine veninder og jeg, da jeg havde mine fødder op på bordet (undskyld jeg lever Btw). Og jeg blev faktisk såret, og følte mig udenfor.. Jeg gik ud på toilettet, og cuttede mig 2 gange.. Senere på dagen skulle vi have tamins prøve, og midt i prøven kunne jeg bare ikk klare det mere. Jeg gik hurtigt ud af døren, imens Jeg panisk ledte efter en kniv, og fant så en i eat-køkkenet. Jeg kunne ikke vente, og cuttede mig ude i køkkenet, selvom jeg frygtede at der skulle komme nogen.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare blive ved?? Hvad skal jeg gøre til sommer? Skal jeg bare blive ved med at gå med lange trøjer? Eller bare blive hjemme? 😮 Er der en måde, som man kan få ar væk på?? Jeg har også skæret bogstaver og sætninger i min arm (smile, stay strong, fucking perfect, mm.) Er det “normalt”? …
Min mor mobber mig decideret, og det kan ikke forklares, men imens hun gør det, er det eneste som jeg kan tænke på er at slå hende :'( Hun kalder mig luder og spytter på mig, hun skriger mig op i ansigtet, med underlige bræk lyde, som giver mig lyst til at begå selvmord (og jeg mener det faktisk bogstaveligt) Hun fortæller alle mine hemmeligheder til de drenge jeg skriver med, (hun kan se hvilke nummere jeg skriver med på internettet) hun ringer dem op, og fortæller dem at jeg er en luder, som går på gaden for at få penge til vodka. Er det normalt??
Jeg hadet hende inderligt, og når jeg skændes med hende ( og det er så hele tiden imens at jeg er hjemme) ender det med en cutning… Når jeg fortæller en voksen om min mor, kan jeg aldrig forklare det. Jeg hader hende virkelig. Hun har fået 2 af mine veninder til at græde over dem selv!! Hun sagde ting til dem som “du er en dårlig veninde,” “jeg kan godt forstå at du hader dig selv, det ville jeg også gøre, hvis jeg var dig” Har alle det sådan? Er man virkelig nød til at skændes med sin mor alle dage??? Er man nød til at græde vær dag?? …. Ehm, undskyld for stave fejl, men jeg har ikke sovet i over 2 dage 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Puha, jeg kan godt høre på dig, at du har det svært. Hvor er det godt, du skriver.
Det lyder til, din mor er en stor del af årsagen til, at du går og har det rigtigt skidt og at der sker en masse ubehagelige og uacceptable ting hjemme hos dig, som inkluderer fysisk og psykisk vold. Begge dele er ulovligt.
Du beskriver, at noget af det, der hjælper dig med at få alle de dårlige følelser ud er cutting. Cutting er næsten altid et udtryk for, at man har det rigtigt svært og har en masse følelser indeni, som gør ondt - og man har svært ved at komme ud med dem. (men cutting er jo desværre kun en midlertidig løsning. Faktisk løser det jo ikke, og løser ikke ens problemer - desværre giver det ofte flere problemer, som du bl.a. også beskriver i dit brev.
Det er ikke "normalt" at cutte eller at græde hver dag - det er et tegn på, at man har det rigtigt dårligt, men du skal vide, at der er hjælp at hente!
I dit brev fortæller du, at du har forsøgt at fortælle en voksen, om det der foregår derhjemme, men at du finder det svært... Jeg synes, du har skrevet et super flot brev omkring, hvad der gør, at du har det så skidt... Mon det ville hjælpe, at du viste den voksne dit brev og mit svar..?
Jeg tænker nemlig, at du er nødt til at få noget hjælp fra en professionel. Det er ikke almindeligt, at man har det sådan, som du har det, og det lyder som om, at din familiesituation i forhold til din mor er meget uacceptabel! Derfor tænker jeg, at det kunne være rart for dig at få talt med en voksen, om det der foregår. Og dit brev kunne være et rigtigt godt udgangspunkt - har du mon mod på det..?
Den voksne kan efterfølgende hjælpe dig med at tage kontakt til din socialrådgiver i din kommune. Socialrådgiveren skal hjælpe dig i forhold til, hvad der foregår derhjemme og derudover sørge for, at du kommer i trivsel og at din cutting ophører.
Omkring arrene som du har fået af din cutting, ved jeg at nogle unge har talt med deres læge om dem, og at der findes metoder som f.eks. laserbehandling. Måske kunne du prøve at tale med din læge om det..?
Hvis du ikke ved, hvordan du skal tage fat i en voksen, kan det måske være en hjælp at "øve" snakken med den voksne med én af vores rådgivere på BørneTelefonen. Det er anonymt og gratis - og du kan henvise rådgiveren til dit brev til BørneBrevkassen og mit svar.
Varme hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.