Brev
Bare hjælp mig.
Hej. Jeg har mange problemer i min familie, og det har jeg haft i nogle år. Der er hele tiden skænderier og det hele er så hårdt. Jeg har egentlig ikke så meget lyst til at gå ind i problemerne, da jeg allerede taler med psykolog om det, men har meget svært ved at komme ud med mine følelser og jeg tror ikke selv at jeg har det skidt, og derfor holder jeg det hele inde. Så intet hjælper rigtig.
Jeg ved egentlig ikke hvad det er jeg synes der er så hårdt ved problemerne, da jeg ikke rigtig selv kan se hvad der er SÅ hårdt ved det som jeg selv synes. Men det er det bare, og jeg får ondt i maven når jeg tænker på det.
Jeg prøvede her for nogle dage siden, at cutte. Mest fordi jeg var nysgerrig og hørte, at det kunne hjælpe med at få den indre smerte væk. Jeg synes faktisk det var rart. Jeg gjorde det igen, ikke sådan voldsomt men bare lidt. Jeg gjorde det også, fordi jeg ville have folk skulle lægge mærke til det.
Jeg tror, jeg mangler opmærksomhed, og en der kan tage sig af mig, hvor jeg kan tale ud til personen. Jeg ville have at folk skulle lægge mærke til at jeg havde det svært. Fordi der er ingen af mine veninder o.s.v der egentlig rigtig taler med mig om det, følelserne bliver bare holdt inde igen og igen.
Jeg vil ikke ud i noget dumt, og jeg har også flere gange tænkt på selvmord. Ikke at jeg ville gøre det, men hvordan det ville være bare at være væk. Samtidig hvis jeg gjorde det, ville jeg ønske en kom og stoppede mig. Jeg tror jeg mangler en jeg kan græde ud hos. Men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, før det hele ender galt.
Jeg kan ikke tale med min mor og far om det. Det kan jeg bare ikke, og det kan der ikke rigtig laves om på. Og jeg ved bare ikke hvor jeg skal gøre af mig selv mere og jeg har egentlig bare lyst til at græde. Jeg ved ikke hvad mit spørgsmål er i det her brev, det er nok bare et råb om hjælp.
Kh. Anonym.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Anonym
Mange tak for dit brev. På trods af at du slet ikke fortæller direkte om dine problemer, synes jeg, at du meget præcist og klart får forklaret, at du går og tumler med nogle problemer/ tanker, som du har brug for hjælp til.
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at du på en måde er lidt splittet i forhold til, hvad du skal gøre. På den ene side har du en ide om, at det vil være godt for dig, hvis du kunne åbne op og få talt om de problemer, der påvirker dig; på den anden side, så er det rigtig svært for dig, og i hvert fald er det ikke muligt for dig at tale med dine forældre om det her. (Mon det er rigtigt forstået?)
I hvert fald ved jeg, at det slet ikke er så usædvanligt at have sådan. (Faktisk tror jeg, de fleste af os kender til følelsen af at vi burde gøre noget, som var godt for os, men at vi af forskellige grunde alligevel har svært ved at gøre det...)
Jeg tror, det vil være godt, hvis du kan få talt med nogen om det, der tynger dig. - Også selvom det sikkert bliver svært og at det vil kræve, at du anstrenger dig... Jeg kan jo høre, at det her tærer på dine kræfter, og når du et par gange har haft skåret i dig selv og haft tanker om selvmord, så tror jeg, det er kommet dertil, hvor du ikke længere skal klare det på egen hånd!
Nogle gange, hvis man beslutter sig for, at noget skal være anderledes, så kan det hjælpe, hvis man så indvier en person i beslutningen. - Altså fortæller en person, at man har besluttet, at fremover vil man prøve på at gøre, det som man nu har besluttet sig for. For mange kan det have en god effekt, fordi man så føler sig mere forpligtet til at få gjort det, man har svært ved. (Kan du mon følge mig?)
I dit tilfælde, så tænker jeg på, om det måske kunne hjælpe dig, hvis du fx fortalte en af dine veninder eller din psykolog, at du i gennem længere tid har haft en fornemmelse af, at du gerne vil få snakket om nogle problemer, som piner dig, men at det er meget svært for dig, at finde ud af at gøre det...
Ellers kunne du eventuelt kunne du printe dit meget klare brev til BørneBrevkassen og bede en om at læse det... - Ville du mon have mod på det..? Jeg synes, dit brev viser, at du er rigtig god til at skrive om de her ting, så måske skulle du udnytte det..? (Hvis det er sværere for dig at tale ansigt til ansigt om det...)
Nogle gange kan det være en god ide at øve sig på at tale om svære ting med personer, man ikke sidder direkte overfor. Jeg tænkte derfor på, om det måske kunne være en hjælp for dig at starte med at bruge BørneTelefonens sms-rådgivning eller vores chatrådgivning..? Begge steder kan du helt anonymt skrive med en rådgiver, og du behøver jo ikke fortælle om dine problemer, men kan fx også bare sige til rådgiveren at du gerne vil snakke om, hvordan du måske kan få snakket med nogen andre om det... (Chatten finder du her på hjemmesiden og BørneTelefonen kan du sms'e på 116 111.)
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.