Brev
Bange For Mig Selv! i:
Hej, BB.
Jeg er en pige på 11 år og har skrevet ind til jer en masse, masse gange, og kun 2 af min spørgsmål er blevet besvaret…
Men tingene står til sådan, at jeg har anoreksi, ekstremt meget angst, er deprimeret osv. osv.
Jeg haft/har selvmordstanker, men de er lige så stille ved at gå væk. (:
Men problemet er, at jeg er meget følsom og bliver ked af de mindste ting. Hvis jeg bare bliver det mindste ked af det, får jeg lyst til at begå selvmord! Og jeg ved at det er dumt, og jeg har forsøgt på det 3 gange, ved kvælning, cutting og en masse andet… Men hvordan får jeg tankerne til at gå væk?
Jeg ønsker ikke at skade mig selv.
Håber I har tid til at svare mig!
Knus en meget bange pige.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Jeg beklager, at vi ikke har haft mulighed for at svare de andre breve. Hvor er det stærkt af dig, at du skriver ind for at få rådgivning igen.
Jeg er glad for, at du skriver, at du ikke vil skade dig selv. Det tror jeg heller ikke er det, du ønsker for dig selv. Men lige nu lyder det til, at det alligevel er det, du kommer til at gøre, når tingene omkring dig presser dig, og du bliver ked af det. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg bliver i tvivl, om der er nogen voksne, som ved hvordan du har det og det, du kæmper med? Det håber jeg, der er, for det er alt for tunge følelser og tanker selv at bære for dig. Hvis der ikke er nogen voksne, som ved det, så vil det være godt at finde en sød voksen, som du kan dele dine tanker med.
En voksen som kan støtte dig og hjælpe dig. Hvem mon du tænker, det kan være? Er de dine forældre, en lærer, en pædagog i fritidsordningen, en bedsteforælder, en venindes mor eller måske en helt anden… Når du har fundet en voksen, så håber jeg, at du har mod på at fortælle om, hvordan du har det og om dine tanker. Det kan være, at det vil være lettere at vise dit brev og måske mit svar til den voksne?
Jeg nævner alle disse muligheder, fordi jeg tænker, det er bedst, at der er nogen voksne, som er omkring dig, som bedst kan hjælpe dig, når du bliver ked af det, og tankerne begynder at bestemme, at du skal gøre skade på dig selv.
Jeg tænker, at du og dine forældre vil have glæde af at tale med psykologen på din skole. Psykologen kan hjælpe jer med, hvad der kan hjælpe, så tankerne går væk igen, og hjælpe så I sammen kan øve på, hvad du kan gøre i stedet for. Det er noget, psykologen ved hvordan kan gøres. Måske kan din lærer hjælpe, så psykologen får at vide, at du gerne vil have hjælp?
Det kan også være, at dine forældre selv vil ringe til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning på jeres kommune og tale med en skole psykolog, om hvad der er bedst at gøre (det er gratis)?
Det, tænker jeg, vil være en god hjælp, så du får hjælp til at forandre tankerne af nogen, som er tæt på dig.
Du er altid meget velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har flere spørgsmål.
Kærlige hilsner til dig fra
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.