Brev
bange for at gøre som dem
kære brevkasse.
jeg har et stort problem.jeg er indlagt i 3 månede for cutting, selvmordstanker, stemmer og mennesker der ikke eksistere, og meget mere.
men jeg er kommet på en unge afdeling.dem der også er der er maget ældre end mig (er lige fyndt 14) oh de laver mange dumme ting. som ryger hash, ryger, drikker øl og sprut, stikker af, og overtrader reglerne. jeg er bare så bange for at falde ned i det samme hul.
jeg kæmper med ikke at skade mig selv, og det går forhåndsvis godt. men er bange for at begynde at gøre de samme ting som dem. da jeg er den mindste gider de ikke rigtig snakke med mig og når de vil vil de bare have mig til at ryge eller drikke.
håber i kan hjælpe mig med mit problem.. :/
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det godt, at du har fået mulighed for behandling på psykiatrisk afdeling. Det lyder som om, det går fremad for dig. Jeg synes det er flot, at du allerede kan mærke fremskridt, og at du begynder at kunne styre din trang til cutting.
Når man får behandling, er det nemlig meget vigtigt, at man samarbejder med personalet. Fremskridtene skal jo komme fra dig og din vilje til at ændre dit liv. Og den vilje lyder det til, at du har. Det er godt.
Jeg kan godt forstå, at det er svært at være den yngste, og at du er bange for at blive en del af de andres dårlige stil. Det er nemlig svært at stå helt alene.
Mon det er sådan, at ALLE de andre har dårlig stil? Prøv at kigge dig omkring. Mon der er en enkelt, der har det som dig? Hvis der er, kunne det være en idé, at I støttede hinanden. Så er det nemmere at holde sig væk.
Ellers kan du måske betro dig til den af personalet, du har mest tillid til. Du kan selvfølgelig ikke sladre om de andre, men du kan måske få nogle råd til, hvad du kan gøre for at holde fast i dig selv, når nu du er den yngste.
Du kan også ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten, når du synes, det er svært, og du har brug for at snakke med en rådgiver.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.