Brev
alt er svært
jeg er begyndt at skære i mej selv
jeg ved ikke hvem jeg kan sige det til jeg vele garne sige det til mine foreldre men jeg kan ikke de er skildt og kan ikke enes to af mine søskene har aftisme så der er ikke så meget opmarksomhed til os andre
i skolen er der ikke nogen jeg føler mej tryg ved og jeg bliver drelet hvar dag af en dreng han truger mej og slår mej han her blandt andet slået mej med et bat jeg går til taekwondo men jeg kan bare ikke sige det til dem jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år Det lyder ikke til at du har det så godt for tiden. Det er godt at du har haft modet til at skrive ind til os. Jeg kan godt følge dig i, at det kan være lidt hektisk når ens forældre er skilt. Som du skriver er der ikke så meget opmærksomhed til dig, fordi dine forælder bruger tid på dine søskende med autisme.   Man kan måske godt føle sig lidt over set. At ens egne problemer ikke er vigtigere end ens søskende. Det kan være rigtig svært. Jeg synes, at det lyder som en rigtig god ide at få fortalt det til dine forældre alligevel. Jeg vil il foreslå dig at starte med at fortælle det til den forælder som du er mest tryg ved. Da du skriver at de har rigtig travlt, er det vigtigt at du fortæller din mor eller far, at du rigtig gerne vil tale med ham/hende, så de får tid til at sætte sig ned og tale med dig Hvis du føler at det er svært at få sagt det til dem, kan du starte med at skrive en besked eller et brev, hvor du fortæller om, hvordan du har det, at du har brug for deres hjælp. Så kan I tale sammen ud fra beskeden eller brevet.  Du kan finde inspiration og en skabelon til et brev her: https://bornetelefonen.dk/skriv/. Måske kan du og dine forældre også læse om og få rådgivning til at hjælpe dig hos rådgivningen: www.Selvskade.dk Det lyder også til, at du har nok at se til i skolen. Det er slet ikke i orden at du både bliver truet og slået af en anden elev i din klasse. Det er vigtigt at du får sagt det til din klasselærer  eller en anden god lærer, så du kan få hjælp til få det stoppet. Det har din lærer nemlig pligt til. Hvis du synes, det er nemmere, kan du vise din lærer dit brev og måske mit svar til dig? Du har nemlig ret til at gå i en skole, hvor du har det godt. Hvis du er utryg og ked af det, lærer du ikke lige så meget, som når du har det godt. Du meget velkommen til skrive eller ringe ind til BørneTelefonen på 11611 – så kan snakke med en rådgiver. Kærlig hilsen BørneTelefonen