Alle tests… Angst?? Og lidt om mig (hvis det kan hjælpe)

Hej jeg er en 14 årlig pige og har et problem… (Eller flere…)
Jeg tror jeg har en form for angst når jeg for tests. Det der sker for mig er at
jeg starter med at græde og efter et par minutter så begyndte jeg at hyperventilere, mit hjerte slår hurtigt, min mave klager og gør ondt (selvom jeg har spist), min hals snørede dig sammen og gjorde vildt ondt, så kom min astma med i spillet, jeg kastede op i min mund flere gange, svimmelhed, kvalme og så begravede jeg mine hænder i mit hår hvorefter jeg presser mine mejle ned i min hovedbund og nakke… Det bliver ved i hele timen hvor jeg derefter tilføjer mit græderi igen…
(oftest når jeg ikke at svare på det første spørgsmål)

Lidt baggrund af mig…
Jeg har altid haft det dårligt… Er blevet mobbet i 10 ud af 14 år og har flere gange prøvet at dræbe mig selv… Min depression startede Tor Ca. 4 år siden og jeg cutter for at få den psykiske smerte byttet ud med den fysiske… Jeg er også blevet misbrugt/krænket omkring 12 gange af mine klasse “kammerater”, lillebror, nogle for spejder og min gamle kæreste (som gik længst og også har prøvet at presse mig i et år til noget jeg ikke har lyst til…) min mor har slået da jeg var mindre og nu føler jeg at hun kun tænker på min lillebror (-som kun er et år og 4 dage yngre end jeg-hun siger fx at JEG skal være sød mod HAM selvom det jo er åbenbart at det er ham der har gjort noget ved mig som jeg ikke kan komme over.) min far har ikke tid til mine problemer siden han selv har nok i forvejen.. Jeg bor i plejefamilie og planlægge af flytte fra dem siden de “mobber” mig ved at sige at jeg er tyk (har haft spiseforstyrrelse i et halvt år) siger “nåh så det er derfor du ikke har nogen venner” at min kæreste sikkert ikke kan lide “en tynd strikkepind som mig” og ja det er ordret det de sagde. Osv. Det har stået på i tre år nu og jeg kan ikke klare dem mere.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre og jeg skal på efterskole næste år hvad hvis de ikke forstår mit problem? Mine lærer, veninder, sagsbehandler, psykolog og så videre tror ikke på det..

Tak på forhånd
Kærlig hilsen M som hader sig selv.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det er godt nok trist at læse, hvordan du har det, og at du ikke føler dig forstået.
Der er ingen tvivl om, at en masse ting i dit liv er løbet helt af sporet. Og hvis du har en fornemmelse af, at ingen tror på dig, må det godt nok føles meget, meget svært at være dig.

Det skal der gøres noget ved, så jeg vil foreslå dig, at du kontakter BørneTelefonen på telefon, så vi kan hjælpe dig med at få en bisidder.

En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig til møder på kommunen, når du skal fortælle om, hvordan du har det.
Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som, du synes, er vigtige.
En bisidder kender også til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for.
Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så ring til os på 116 111. Du kan også læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

En bisidder er altså en voksen, som er på din side; en voksen, som udelukkende er din voksne, når vedkommende er sammen med dig.

Når det så er sagt, så synes jeg, at du skal insistere på, at de betydningsfulde voksne i dit liv (dem du nævner)  lytter til dig og gør en indsats for at se tingene fra din side. Det er de forpligtede til, når de arbejder med børn.

Selvom de ser tingene på en anden måde end dig, og selvom de måske mener, at det ikke er rigtigt, det du siger, så er de nødt til at forstå, at det er vigtigt at anerkende, at det er dine følelser, der bestemmer, hvordan du har det.

Og hvis du har en oplevelse af, at en masse ting er gået helt galt, og at du har det skidt på en række områder, så er de nødt til at møde dig dér. Forstår du?

De kan ikke bare sige, at det ikke er rigtigt, eller at det er noget pjat, for det får dig ikke til at få det bedre. Det er de nødt til at forstå.
Det er meget nemt at få det værre, hvis man oplever, at de voksne ikke tror på én. Det synes jeg, at du skal tale med dem om, selvom det er svært.

Angående dit ubehag når du har en test, så er det vigtigt, at du får talt med dine lærere om det. Når nogen har svært ved at være i en testsituation, så kan skolepsykologen helt sikkert hjælpe. Han eller hun kan lære dig nogle øvelser, du kan lave, når du skal tage en test og kan mærke ubehaget. Skolen kan også hjælpe ved fx at lade dig sidde i et rum for dig selv, når du skal tage testen, hvis det vil hjælpe dig. Der er mange måder, man kan få hjælp på. Så det er vigtigt, at du får fortalt, at du har brug for det.

Jeg synes at kunne læse, du allerede har en sagsbehandler og psykolog, men du ikke føler de tror på dig. Det er bekymrende at læse, du ikke føler dig mødt og troet på. Jeg kan foreslå du viser fx psykologen dit brev til os og også gerne vores svar, så håber jeg psykologen vil forstå, du rækker ud efter hjælp og denne hjælp har du fortjent, så du kan få det bedre og få overskuddet til at glæde dig til dit efterskoleophold.

Vedrørende efterskolen, så ved jeg, at man på mange efterskoler er rigtig gode til at takle unge menneskers forskellige problematikker. Du skal tænke på, at de har kendt flere tusinde unge mennesker, så du kan regne med, at de har stor erfaring på det område.
Det er selvfølgelig vigtigt, at du får fortalt dem, at du slås med nogle ting, så de ved, at du har brug for lidt ekstra opmærksomhed.
Og så vil jeg også lige sige, at for mange unge mennesker bliver efterskolen lige netop dét, der får dem ind på en ny og god kurs, fordi de her kan starte helt forfra.

Som jeg skrev i starten af mit svar, så håber jeg du vil overveje en bisidder. En start kunne være, du kontakter BørneTelefonen på 116 111. Her sidder en sød rådgiver klar til at lytte og snakke med dig og hvis du ønsker det hjælpe dig med at få kontakt til en bisidder.

Din varmeste hilsener fra
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.